ročník 45/2004:
                   
046Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Bože, proč jsi zlaté hochy opustil?
Zastavení
Jsme Boží sklizeň
Vědět o svých citech
Co k tomu Bible?
Jak na vás působí, když někdo veřejně projeví svůj cit?
Uclerosní evangelicitida
Lidský Faktor
Na zvony nezvoním
Parrésia a Husovický dvorek
Strávníci všech zemí zemí, spojte se!
Co bylo
Co bude
Naši to považují za zbytečnost
Vzhůru do Evropy
Mark Maddon: Podivný případ se psem
Västerås
Mišpacha III.
Aj kamení volati bude
Good Bye, Lenin!
Karel Vepřek podruhé
Ruce vzhůru - Hände hoch!
Seminář pro pracovníky s mládeží v Tyře u Třince
Homo christianus sborník ze sjezdu
Jak dělá...?
Křížovka
Presbyterně-synodní zřízení
Come on and Sing
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
Hudba  
Mišpacha III.
Jonáš Hájek
 
 
 
 
V úterý 27. 4. 2004 uvedl ve Španělské synagoze v Praze svoje již třetí CD soubor Mišpacha. Mišpacha zpívá židovské písně, jak hebrejské tak jidiš, a jsou v ní zastoupeny téměř všechny generace. Od malých dětí až po jejich babičky, přesně tak, aby dostála svému jménu, které znamená rod či rodina. Koncert v synagoze nebyl ale jen oslavou nového alba Mišpachy Židovské sváteční písně, ale zároveň oslavou dne založení Izraele.
     Koncert získal výbornou atmosféru, nejen díky písním, které posluchače přímo tahají ze židle a ponoukají k tanci, ale také díky prostoru synagogy, kde jsou tyto písně skutečně doma. Po ukončení spolupráce s Vladimírem Mertou v pozici kytaristy (zaznamenáno na albech Mišpacha I a II) používala Mišpacha coby doprovodný nástroj klavír, který působil poněkud těžkopádně a po smrti Mikiho Rotha značně prořídly i řady zpěváků. Toto období je, jak Mišpacha ukázala ve Španělské synagoze, u konce. Klavír nahradila tahací harmonika Jense Krügra, která hudbu opět vylehčuje a dynamizuje, přibylo i několik mužských hlasů, které před tím Mišpacha tak postrádala. Harmonika, spolu s klarinetem, který na novém albu též uslyšíme, Mišpachu přibližují k dnešnímu klezmeru, kde jsou téměř nezbytností. Nesmím také opomenout housle, na které hraje Irena Tausingerová a kytaru usměvavé Sáry Miletin. Zpěv sólisty, rabiho Jehudy Ješarima, nástrojové obsazení i rozmanitost hlasů sboru nahrávají pestrostí aranžím Heleny-Ester Divecké. Také intonační nepřesnosti, které na každém koncertu Petr Vacek omlouvá slovy: „My zpíváme srdcem, ne ústy,“ se pomalu vytrácí a stejně tak by se postupně mohly vytratit i Vackovy ne vždy povedené komentáře.
     Nezapomenutelný zážitek z koncertu a třetí CD Mišpachy Židovské sváteční písně, hudebně vyrovnané a navenek příjemně výtvarně zpracované, napovídá, že Mišpacha je opět souborem, který by neměl zůstávat bez povšimnutí.
 
Ručně a stručně  
Aj kamení volati bude
Zdeněk Šorm
 
 
 
 
Je to už několik let, co Petr Pazdera Payne přivezl na Sjezd nejen evangelické mládeže do Českých Budějovic dva pískovcové kvádry a jeho účastníci do nich potom tesali značky Desatera. Pískovcové kvádry nejsou tak snadno k mání a ne každý má také dost sil, aby je opracoval tak, aby výsledek k něčemu vypadal. Ale pokusit se vyrobit desky Desatera jistě můžete. A nejen ty – tesat můžete egyptské sfingy nebo hieroglyfy, býčky, biblické postavy, svícny, celá sousoší (třeba i kolektivně) s biblickými náměty – například betlém, do něhož každý přispěje jednou figurou, nebo symboly pro průčelí fiktivního kostela. Vytvořit můžete reliéfy i volnou plastiku. Namísto pískovce použijte pórocementové tvárnice, tvárnice Ytong. Jsou měkčí, lehčí a snadno se opracovávají nářadím, které je běžně dostupné: ruční pilky, pilky na železo, starší šroubováky a dláta, majzlíky, struhy na dřevo, rašple, kladívka a palice. Pracovat lze i s vrtačkou. Samosebou musíte počítat s tím, že se nástroje určené původně na jiný materiál dost ztupí. Hotové plastiky lze ponechat v „přírodní“ šedobílé barvě, lze je ovšem také dobře kolorovat.
 
 
 
Diskusní fórum k článku Mišpacha III.:    | vložit příspěvek |
 
 
Diskusní fórum k článku Aj kamení volati bude:    | vložit příspěvek |