ročník 52/2011:
                   
119Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Vyrovnat se se zlem = bojovat
Pod stromem poznání
Buďte zelení…
Záhada zvaná zlo
Zlo ve společnosti
Čtenářský tip
Jak se vyrovnáváte se zlem ve světě? (anketa)
Nikdy jsem toho nelitoval
S Josefem a Ježíšem v dílně
Horký jak oheň, zuby drkotám
Šok pro Čechy - největším úspěchem je církev
To se nedá dělat do sta let, i proto studuji tři vysoké školy
Chladná ocel nebo živé srdce?
Dunaj – Pustit musíš
Komiksy z kostela a Bible
Placid Happiness or Active Contentment?
Alois Nebel - může dostat Oscara?
Něžná, aneb Dostojevskij v osmdesáti minutách
Všimli jsme si 9
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
NĚŽNÁ, ANEB DOSTOJEVSKIJ V OSMDESÁTI MINUTÁCH
Šárka Schmarczová

 
(Divadlo U stolu, premiéra 18. a 19. dubna 2011 )
Na základě vlastní zkušenosti si zkusím tipnout, že Něžná bude v leckterém čtenářském deníku. Sama jsem po ní sáhla ve chvíli nouze, kdy jsem rychle potřebovala doplnit svou povinnou četbu. Je to sice útlá kniha, ale co se obsahu týče, patří k nejvýznamnějším z novel Fjodora Michajloviče Dostojevského. Dokonalým popisem vnitřních hnutí obou postav mě Dostojevskij dostal natolik, že jsem se vypravila na představení brněnského divadla U stolu. Byla jsem zvědavá na scénáristické a režijní zpracování Iva Krobota, který právě tuto inscenaci věnoval své ženě. V jeho podání je to hra plná emocí pro dva herce. Něžnou ztvárnila Petra Bučková a zastavárníka Jan Kolařík. Petra Bučková, drobná křehká žena, byla sice mírně vzdálená mé představě o této postavě, ale vlastně jen vizuálně. Prostě jsem si ji představovala jako velmi mladou dívku, která vypadá ještě mladší než ve skutečnosti je, a Petra Bučková působí spíš jako mladá sebevědomá dáma. Zastavárníkovi Jana Kolaříka nemohu vytknout nic, dokonce bych ho spíš podezřívala zda nemá nějaké ruské předky. Jeho zastavárník je zemitě ruský, úlisný ale v závěru i uvěřitelně nešťastný. I když v závěru - jak se to vezme, hra je napsána, tak, že začne tragickým koncem, abychom se složitě dostávali k tomu, proč k němu došlo. Scénu tvoří jen velký stůl, u kterého se sedí, ze vzteku se převrhává a slouží i jako katafalk. Dalšími rekvizitami je už jen kovová konstrukce a nitě do kterých se Něžná zaplétá. Velmi působivá je i hudební složka, kde jsou použity motivy Stravinského a Rachmanina. Texty písní jsou variacemi na básně Sergeje Jesenina v překladu Jana Zábrany.
Na jevišti probíhají emoce dvou zničených lidí, které k sobě svedla potřebnost, ale nedokázali najít cestu k sobě. Zlo, otázka „proč se něco tak hrozného stalo?“ je vlastně svým způsobem Dostojevského hledáním Boha a člověka v jeho stínu. Mně Něžná otevřela cestu k Dostojevskému a opravdu s velkým nadšením jsem si přečetla i jeho obsáhlejší Zločin a trest. Můžete sáhnout po knize, nebo zajít na představení, každopádně vám přeji, ať je pro vás toto setkání zážitkem.
 
 
RECENZE
 
 
 

 
Diskusní fórum k článku Něžná, aneb Dostojevskij v osmdesáti minutách:    | vložit příspěvek |