Pelištejci zasypali všechny studně, které vykopali Abrahamovi služebníci
za Izákova otce Abrahama, a naplnili je prachem. Abímelek řekl Izákovi:
„Odejdi od nás, neboť jsi mnohem mocnější než my.“ Izák tedy
odtud odešel, utábořil se v Gerarském úvalu a usadil se tam. Znovu kopal
studně, které vykopali za dnů jeho otce Abrahama a které po Abrahamově
smrti Pelištejci zasypali. Pojmenoval je stejně jako jeho otec. Izákovi
služebníci kopali v tom úvalu a přišli na studni pramenité vody. Ale gerarští
pastýři se s pastýři Izákovými přeli: „Ta voda patří nám!“ Proto
tu studni pojmenoval Esek (to je Váda), že se s ním vadili. Vykopali tedy
jinou studni. O tu se také přeli, proto ji pojmenoval Sitná (to je Sočení).
Pak poodstoupil dál a vykopal další studni; o tu se již nepřeli. Pojmenoval
ji Rechobót (to je Prostorná) a řekl: „Teď už nám Hospodin poskytl
prostor, abychom se mohli na zemi rozplodit.“ Odtud vystoupil do Beer-šeby.
Tu noc se mu ukázal Hospodin a pravil: „Já jsem Bůh tvého otce Abrahama.
Neboj se, jsem s tebou. Požehnám ti a rozmnožím tvé potomstvo kvůli Abrahamovi,
svému služebníku.“ Izák tam vybudoval oltář a vzýval Hospodinovo jméno.
Postavil tam také svůj stan a jeho služebníci tam vyhloubili studni.
|
|
Má to cenu, snažit se o něco pořádného, když je to namnoze činnost naprosto
zbytečná, protože ji závistivec během chvilky může zmařit? Ptáme se tak
asi často. Izák si takové otázky sice také mohl pokládat, ale to na věci
nic neměnilo. Voda pro něj byla otázkou života a smrti - ne-li jeho, pak
jeho stád určitě. Musí kopat studny, je to jeho poslání, je to jeho povinnost.
Může se stát, že se mu to nedaří, že je jeho práce mařena, přesto nemůže
dát světu výhost, naštvat se, zatrucovat si a přestat kopat. I když - mohl
by. Přátelsky by se domluvil s gerarskými pastýři. Při troše dobré vůle
by přestal být cizincem a hostem v Geraru (v.3). Zbavil by se své výlučnosti,
přestal by provokovat svou jinakostí a snad by měl klid. Jenže pak by přestal
být Izákem, následníkem Abrahamovým, dědicem Božích zaslíbení. Snad by
získal vodu pro svá stáda, nemusel by znovu a znovu kopat, ale voda z jeho
studní už by nebyla životodárným prostředkem, kterým Hospodin dává sílu
k přežití a k cestě do zaslíbené země. Doputoval by, stal by se z něj gerarský
starousedlík.
A tak, když je jeho dílo zmařeno, zvedne se a jde dál. A znovu a znovu.
Příběh má happy-end: Hospodin mu požehná. Jeho bezvýhledné kopání mělo
smysl. Národ má konečně kde spočinout, má se kde rozplodit. Lopocení, které
má před sebou Boží zaslíbení (třebas všelijak zastřené), vytváří prostor
k Životu, je Životem.
A není bez zajímavosti, že tím neustálým zabíráním studní byl Izák Gerarskými
do zaslíbené země vyhnán. Vyhnán do zaslíbené země. Zvláštní - snad aby
bylo zřejmé, že cesta do zaslíbené země není zábavným výletem, na který
se s radostí vydáváme. Není. Je to dřina, která se setkává s naším usilovným
odporem a nebýt toho, že nás Pán Bůh na té cestě vskrytu všelijak nasměrovává,
nedošli bychom tam nikdy.
Izák už je v zaslíbené zemi.
Znamená to pro něj začátek sladkého nicnedělání? Ne - kope další studnu.
|