ročník 42/2001:
                   
015Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Zastavení
Rozhodl jsem se, že tomu přijdu na kloub
Kde berete sílu, když je vám nejhůř?
Rovni si s dobytkem?
Kde brát sílu?
Jsme nejlepší, jsme skvělí, tak nám zavolej...
Ztišení
Archiv
Biblický program trochu jinak
Martin Luther King
Hebrejské povídky
O sedmém dni
Farář mládeže
Hladové lidi moc nezajímá demokracie
Evangelium podle reklamního spotu
Verdiho opera Jeruzalém
Tož tvoř
Otesánek
Kontaktník
Až se v ráji sejdem
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
  Výstava
Evangelium podle reklamního spotu
  Luboš Kratochvíl
 
Doba od narození Krista pokročila už o dva tisíce let. Za takový čas se hodně změnil pohled lidí na křesťany a křesťanů i nevěřících na to, jak příběh Mesiáše podat ve výtvarném umění. A tak silně katolické baroko přineslo baculaté anděly s faldíčky po celém těle, o jejichž schopnosti ladně se vznášet lze s úspěchem pochybovat. Naši současníci - Bettina Rheimsová a Serge Bramly se zase v cyklu fotografií s výmluvným názvem I. N. R. I. pokusili o zná-zornění pozemského příběhu Ježíše Krista očima člověka ke konci dvacátého století.
     Jejich anděl Páně zvěstující Marii (takto - náctiletá dívka vyhřívající se v přiléhavém body a šortkách na slunci) početí z Ducha svatého visí zavěšen v houpačce na větvi statného stromu.
     Celý projekt už na první pohled působí dojmem, že fotografie byly vytvořeny pro účely reklamní kampaně. To nakonec docela zapadá do záměru autorů přiblížit současným lidem dávný příběh v dnešních kulisách. A reklama je hodně silný prostředek. Každá z pětaosmdesáti velkoformátových fotografií provokuje pozornost návštěvníků galerie. Jednou barevností - někdy až kýčovitou, podruhé zdánlivě jednoznačnou kompozicí narušenou drobným detailem, který lze zachytit až na druhý pohled. Takový je například obraz Ježíše odcházejícího na poušť. Za starou oprýskanou a sprejery pomalovanou zdí z ničeho nic trčí zelenající se palmy.
     Snaha o názornost občas až brání pochopení. Asi málokdo z při pohledu zdáli a bez přečtení popisku tuší, že mladý Žid okusující perníkové hebrejské písmeno je Ježíš, živící se Písmem.
     Mimořádně zdařilých je několik černobílých fotografií. Na chvíli přerušují mohutný proud barev. Stojí za to si představit, že všechny vystavené fotografie jsou černobílé. Rázem vypadají úplně jinak.Asi nejvýstižněji působí ucelený soubor portrétů dvanácti učedníků. Vévodí jim skupinové foto, ve které Ježíšovu družinu netvoří bibličtí „dělníci na vinici Páně“, ale drážní zaměstnanci na opuštěné koleji.
     Jak vypadal Pilát Pontský před dávnými časy nikdo neví. Snad jako starší prošedivělý advokát z amerického seriálu o právnících, který právě obhajuje další z mnoha nudných kauz. Kdo ví, třeba se právě tak cítil.
     Projekt I.N.R.I. je v Galerii Rudolfinum k vidění do 6. května a vyplatí se věnovat mu trochu času. Kdyby snad nic jiného, tak se Rheimsové a Bramlymu povedlo vyprovokovat a upoutat na sebe pozornost. A to je skutek, který se dnes církvím coby tradičním šiřitelům evangelia, daří jen těžko.
   
 
 
 
Diskusní fórum k článku Evangelium podle reklamního spotu:    | vložit příspěvek |