ročník 43/2002:
                   
026Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Poslední soud anebo soudek
Zastavení
Dusilo mě to, tlačilo se to na mě, tak jsem otevřel dveře
Co o tom čteme v bibli:
Neobléknu Boha do černého taláru
Bojíte se Božího soudu?
Jak jsme si to představovali?
Co o tom vyznáváme?
Co si pod tím představujete?
Homosexualita v manželství?
Proces je důležitější než produkt
Prameny-Sources Dalibor Štrunc
Vysvědčení: Bát se, či nebát?
Svět podle Prota
Rok ďábla:
Rostock měl smůlu
Proč ten oheň tolik stál?
Chvála údivu
Třebechovické okénko
Životní styl
To není válka dvou náboženství
Telefon
Chilkiášovy jarní svitky
Camphill České Kopisty
Kavárna Vesmírna
Evangeličtí svatí
Drátkování
Soutěž
Muž, Bohem stvořený
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
 
Třebechovické
okénko
Filip Dušek
 
Mezi kostelem a orlovnou se náhle pohybují dívčí postavy zahalené šátky a pánové s turbany. Že by invaze muslimských fundamentalistů do řad naší církve? Místní raději ani nevycházejí na náměstí. Jedna zahalená dívka naší redakci prozradila, že jde do čajovny Blízkého východu. Při nahlédnutí do oken fary, kam tiše vplula, je zřejmé, že mluvila pravdu. To už přibíhá talibánský policista a provádí kontrolu. Co se to v Třebechovicích pod Orebem, kterýžto kopec je jen taková vyvýšeninka v rovině, děje??
    Dle plakátku se dovídáme, že se scukla mládež ČCE nejen ze dvou sousedních seniorátů východních Čech. Významný představitel, snad sám Prorok (aspoň tak vypadal), nám prozradil: ''U vousu Prorokova! My se také chceme něco dovědět o Mohamedovi, bratřích muslimech, kteří už žijou i u nás. A hlavně o jejich pojetí víry. Podívejte, spojuje nás Abraham, tak to máte jasné!'' Tato spojitost křesťanství a islámu nás zavádí do tělocvičny, kde mladí rozebírají právě část příběhu o Abrahamovi. Naše redakce byla přítomna odhalení tajemství neočekávaného Sářina těhotenství, které udivilo celý Blízký východ a snad nejvíce samotného otce Abrahama. Vše souvisí s návštěvou poslů Božích a hlavně je to plné pohostinství, víry a humoru Boha, Sáry i Abrahama.
    Vracíme se na náměstí, kde ještě doznívají z kostela se linoucí poslední tóny muzikálu čáslavské mládeže Jen si mluv, já ti stejně nerozumím. Právě zde se po nedělních bohoslužbách ukazuje, že skutečně vše byli jen mládežníci jedné malé středoevropské evangelické církve, kteří si tu hráli hry, poslouchali přednášku o islámu a muslimech, provozovali snad všechny možné sportovní hry a míče kopali až na sousedovic dvorek, obdivovali místní betlémy i bílé daňky, rukodělně tvořili, občas s chutí jedli, prý nenasytně naslouchali čtení na dobrou noc a hlavně zpívali písně nejen nábožné. Toto odhalení přináší úlevu nám i místním obyvatelům, kteří tedy nemusí své manželky schovávat a nechávat si narůst plnovousy.
    Filip Dušek, Třebechovice pod Orebem
    o víkendu na konci dubna
 
Reakce  
Životní styl
Jan Zahradníček, student ETF
 
V letošním 3. čísle Bratrstva vyšla reakce Terezy Pavelkové na článek Evangelický life-style (10/2001). Dovolím si shrnout, že její hlavní výtkou je, že evangelická mládež v pohledu Samuela Titěry se stará o vše možné, jen ne o to ''jedno potřebné''. Chtěl bych se autora zmíněného článku zastat; částečně však musím dát za pravdu i sestře Pavelkové.
    Především je třeba říci, že článek chtěl popsat pouze onen zmíněný ''life-style'', tedy jakýsi souhrn vnějších projevů mladých pražských evangelíků jako sociální skupiny (alespoň tak jsem to pochopil). Nedělal si tedy nárok postihnout evangelickou zbožnost - jejím různým aspektům byly věnovány předchozí díly seriálu Rodinné stříbro. Asi je také dobré rozpoznat, že bratr Samuel Titěra psal s určitou nadsázkou a lehkým ironickým humorem. (To zvláště vyniklo v porovnání se stylem článku z archivu ''Typ sdružence'' - supermana; to v tom 30. roce opravdu mysleli vážně?!) Myslím, že tohle k evangelické zbožnosti také patří - že se raději zlehčíme, než abychom plýtvali velkými slovy a riskovali jejich vyprázdnění. Potud má obrana Samova článku.
    V něčem ale sestra Pavelková přece míří do černého. Někdy to s tou ''světskostí'' fakt přeháníme. Má naše víra vliv na náš život? Umíme ji, když je třeba, jasně vyznat? Umíme se ve víře (včetně modlitby) sdílet? Uvědomuje si dnešní mladá generace evangelíků, že musí hledat (ostatně jako každá před ní) nové cesty? Potřebujeme se vyrovnat s komunistickou minulostí. Najít postoj víry k novým tématům jako jsou drogy, ekologie, gobalizace,... Měli bychom pozitivně zhodnotit naši církevní tradici, rozpoznat, co je nosné a nebát se opustit, co už je jen přítěží. Vyrovnat se také s katolickou spiritualitou na jedné straně a evangelikálně-charismatickou na straně druhé - obě nám mají co dát a také my můžeme být přínosem. Prostě bychom se neměli bát nahlas a jasně říci, že naše církev potřebuje obnovu a nezůstat jen u slov.
    Budu vděčný za jakoukoli Reakci na Reakci na Reakci...
 
 
 
Diskusní fórum k článku Třebechovické okénko:    | vložit příspěvek |
 
 
Diskusní fórum k článku Životní styl:    | vložit příspěvek |