 |
|
|
„Ave
Maria, gratia plena.” Tento citát evokující mariánskou
spiritualitu není vybrán
náhodou. Knihu Martina Fendrycha „Samcologie“ jsem nemohl
dlouhou dobu nijak „uchopit“ přesto, že jsem byl
příběhem doslova „uhranut“. Zpětně, když jsem
po několikáté přemýšlel, čím mě tato kniha vlastně zaujala,
našel jsem si svůj klíč; jako bych četl nějaký novodobý rytířský
román.
Příběh
knihy je nesen několika rovinami, které se navzájem proplétají
a tvoří tak svět, kterým se hlavní hrdina Fukar prodírá.
Jedna rovina je jakousi profánní oblastí, je to upadlý svět boje,
intrik, prostředí tvrdé a záludné politiky České republiky
jednadvacátého století (se vším post-komunistickým marasmem)
a mafiánských praktik. Fukar táhne od jedné překážky
ke druhé, obchází nástrahy, někdy upadá do léček a pastí,
svádí bitvy s „vnějším nepřítelem“ i se sebou.
Odnáší si z nich šrámy a jizvy, které zdobí tvář bojovníka,
někdy však i věnce vítězství.
V tomto
světě není žádného světlého bodu, který by mohl dát naději na zvrat,
z něhož by vytryskla síla dobra. Dokonce ani „farář od nás
ze sboru“, jedna z mnohých postav příběhu, není
schopen onen záchytný bod poskytnout, navzdory svému duchovnímu
povolání. Jako by symbolicky představoval impotenci instituce, od níž
se přinejmenším očekává působivé slovo pokoje. Rytíř Fukar
se pouští každý den do nového boje spoléhaje na své
i Boží síly (na imaginárním štítě nese slova písně „Pán
Bůh je síla má“), přesto je jeho energie vždy brzo vyčerpaná
a s tím snad i ideál boje dobra se zlem. Kam
se v takové situaci uchýlit?
Jestliže
jsem se na začátku dotkl mariánské spirituality
středověkého rytíře, pak právě pro druhou rovinu Fendrychovy knihy.
Bojovník Fukar se totiž má kam schovat, ví o jednom světlém
bodě; rytíř Fukar se utíká do odpočinutí či spočinutí
v náruči své madony. Jde o klíčovou postavu příběhu,
Fukarovu těhotnou ženu Magdu. Ona je tím protipólem k rozháranému
světu, jakýmsi svatým místem. Ona je téměř nehybnou, jakousi
nadsvětskou ikonou (i když v tomto světě a z masa
a kostí) a jen pouhé zření životaplné madony Magdy uvádí
rytíře Fukara do blaženého vytržení. Vše je postaveno
do protikladu: rychlý, chlapský (velmi zranitelný) svět
nelítostného boje a těhotenstvím „zpomalená“ Magda,
ztělesňující pokoru a mírnost. Mnohovrstevnatý labyrint
Fukarových zápasů a Magda, která se téměř po celý
příběh nachází v jakési svatyni „kuchyně a horního
pokojíku“. Fukar neustále poznává, že těhotná madona Magda
ve své pokoře a mírnosti ví; ona ví mnohem víc, ona zná
tajemství života. Ona je znamením života. Možná proto nemůže Fukar
trvale přebývat v její svaté přítomnosti a utíká opět
na cestu hledání sebe sama, mnohdy naštván na svou madonu,
drážděn její jinakostí.
Možná
čtenáři Fendrychovy knihy objeví jiný klíč, možná budou strženi
hledáním „zcela náhodných a neúmyslných“ podobností
se skutečností, možná je více zaujme kriminální zápletka. Ať tak
či onak, stojí tato kniha rozhodně za přečtení.
 |
|
|
Nad
smyslem a významem biblických podobenství či
příběhů lze přemýšlet různými způsoby. Někdy stojí za to si je
nejdřív prožít. Jak se to dá dělat? Například tak, jak to
uskutečnili na kursu v Křižlicích. fk
Podobenství o dělnících na vinici (Mt 20,1-16)
Základem
úspěchu bylo, že jsme nikomu nic neřekli. Jenom jsme sdělili,
že služba na druhý den je obtížnější, a proto
se nebude losovat jako obvykle, ale bude dobrovolná. Ovšem
výjimečně za určitou odměnu.
Protože
brambor na škrábání bylo opravdu hodně, přibírali jsme další
a další v různých částech dne. Večer pak byli všichni
odměňováni – napřed ti, co pracovali od večeře, pak ti
z odpoledne, od oběda atd., přesně podle podobenství.
První
byli mile překvapeni – taková čokoláda po pěti dnech
na táboře není k zahození, ovšem radost brzo vystřídaly
protažené obličeje a vztek těch, kteří čekali přece jenom víc,
když poctivě pomáhali celý den. Bručeli přitom, jak je to
nespravedlivé. Oproti podobenství tu ovšem byl také jeden rozdíl: ti,
kteří pracovali jenom krátce, pak začali odměnu odmítat – že si
ji za takovou chvilku nezaslouží. To bylo moc potěšitelné.
Celkově však převládaly výhrady a nespokojenost.
Nakonec
přemýšlivější přišli na to, o co jde. Pak jsme četli
podobenství a mluvili o spravedlnosti.
Téma
trpělivosti na motivy Izákova příběhu o kopání studní
(Gn 26,15-25)
Každý
z účastníků dostal list papíru, ze kterého měl natrhat co
nejdelší pruh papíru. Asi po patnácti až dvaceti minutách
si každý měl svůj papír podepsat a pak byly sebrány k „měření“.
Vzal jsem svazek všech proužků a před očima účastníků roztrhal
na malé kousky. Mluvili jsme o jejich pocitech, o marnosti,
o tom, jaké to je, když někdo zmaří naše úsilí. Nakonec jsme
četli o Izákovi, jak kopal studně a i přes úklady
nepřátel se nevzdával.
|
|
Výstavu
obrázků postižených dětí „Já a můj asistent“ si
v třebechovickém ev. kostele prohlédlo téměř 180 návštěvníků.
Výtěžek 1975,- Kč využije sdružení Mirabilis k podpoře školního
asistenta pro Madlenku V. (1. třída ZŠ).
Věřící starokatolíci se budou scházet k pravidelným
bohoslužbám v jihlavském kostele Českobratrské církve
evangelické každou neděli v 11 hodin. První slavnostní
bohoslužby se konaly na první neděli adventní.
Jordánský vynálezce
zkonstruoval speciální modlitební koberec vybavený elektronickým
zařízením, které ukazuje počet pokleknutí. Vedla ho k tomu
skutečnost, že jako mnoho dalších muslimů zapomíná, kolikrát
poklekl během některé z pěti každodenních modliteb pravověrného
muslima.
Američtí archeologové našli v jeruzalémském údolí Kidrón
náhrobek s textem, podle něhož tam byl pohřben Simeon. Jemu
bylo podle biblického svědectví předpověděno, že neuzří smrti,
dokud nespatří Hospodinova Mesiáše. Když rodiče přinesli Ježíše
do chrámu, vzal jej Simeon do náruče a chválil Boha.
Muzeum T.G.M.
Rakovník a Římskokatolická farnost v Rakovníku pořádaly
třídenní Festival duchovní hudby, na kterém mimo jiné vystoupil
pěvecký sbor Církve bratrstké v Rakovníku.
|
Dvanáctej
Báječnej bál bude 16. ledna v sále středního odborného
učiliště, Učňovská 1, Praha 3 (konečná tramvají č. 1, 9, a 39
„Spojovací“). Ač na jiném místě, tradiční zůstává
začátek v 19.00 hod. Stejně tak je počítáno s tanečními,
které budou předcházet.
Mirabilis
připravuje nástěnný kalendář s obrázky postižených dětí na rok
2004. Objednat si jej můžete na jaroslav.matuska@upce.cz,
737 739 389. Stojí 85,- Kč a podpoříte tím asistenční
službu. Více na http://www.mirabilis.cz.
V kostele
u Martina ve Zdi v Praze
budou 24.12. půlnoční bohoslužby.
13.12.
bude v Soběslavi na náměstí Vánoční Rolničkovský jarmark,
na kterém budou klienti středska Diakonie Rolnička prodávat
svoje výrobky. Rolnička také přichystala kalendář na rok 2004,
ve kterém klienti nakreslili ty, kdo s nimi v Rolničce
pracují.
V lednu
2004 navštíví Českou Replubiku zakladatel hnutí „Víra
a Světlo“ a „Archa“, Jean Vanier.
K veřejnosti promluví v pátek 16.1.2004 v Praze
a v neděli 18.1.2004 v Brně. Pořadatelé nabízí
rodinám s mentálně postiženými členy účast na jednodenním
programu, který je vyhrazen setkání Jeana Vaniera s komunitami
hnutí Víra a Světlo. Více na http://viraasvetlo.evangnet.cz, tel
548 527 998 nebo 603 831 735.
|
|