 | | Emanuel Chmelík
z Chmelnice katastrofista a deformátor „Přinde
na to, esli se nalévá kvalitní hrozen.“ (vytrženo
z kontextu) Překlad: Záleží na tom, jak často je
vysluhována Večeře Páně.
|
|
|
 | | Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let Spíše
odrazuje. Zdá se mi, že liturgií se společenství lidí
v církvi uzavírá veřejnosti, staví mezi sebe a příchozí
zeď, kterou ti příchozí musí přelézat. Měli bychom být otevření.
|
|
|
 | | Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let Liturgie
je dědictví. Je viditelným setkáním božího s lidským, společným
viditelným velebením; na rozdíl od víry, která se děje
uvnitř a vidět není. Dobře slouží i v obdobích, kdy
se víry nedostává.
|
|
|
 | | Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let Bohužel
nejsem v žádné církvi organizována, tudíž mě žádná liturgie
nepřitahuje, ani neodpuzuje.
|
|
|
 | | Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let Jak
která církev, jak která liturgie. Vadí mně mrtvo při bohoslužbě;
můžeš říct jako kazatel cokoliv, žádná odezva. Ať řeknem společně
aspoň „amen“. Zase když se z liturgie stane
„kafemlejnek“, stýská se mi po neotřelém
jedinečném slovu.
|
|
|
 | | Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let Odpovídám:
Ani jedno, ani druhé, pokud je v rozumné míře. Je potřebná, ale
zároveň by neměla dominovat v životě a poslání církve.
|
|
|
 | | Lary Hauser
herec Divadla Husa na provázku, 49 let Jsem
pokřtěný katolík, vyrůstal jsem ve skvělém katolickém
společenství, skautoval a hrál „rytmické mše“
v osumašedesátém. Asi to ve mně zapustilo kořínky. Navíc
jistá obřadnost a různé obřady mě vždycky tak trochu
přitahovaly. To by bylo ale na delší povídání.
|
|
|
| |
 | | Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let Spíše
nepřitahuje, někdy odrazuje, ale proč ne, jestli to někomu pomáhá
na cestě k Bohu.
|
|
|
 | | Eva Drozdová
pracuje na oddělení mládeže ČCE, 25 let Její
pestrost vítám, ale nevyhledávám, ráda měním. V časech mé
malověrnosti jsem za ni vděčná.
|
|
|
 | | Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let Z mé
zkušenosti kazatele (to mi asi potvrdí každý, kdo s tím má
trochu zkušeností): ne vždy musí být má promluva dobrá, ne vždy
se vyvede, ne vždy sedne posluchačům, ne vždy inspiruje
k přemýšlení ty, jimž je určena. V takové situaci, kdy
bych se nejradši mlátil do hlavy za tak hloupé
kázání, jsem šťastný a velice vděčný, že existuje
liturgie, která Ježíšovo poselství předává spolehlivě dobře vždycky.
Co víc můžu předat než to, co je vyjádřeno při každém slavení
Eucharistie.
|
|
|
A co vy na to:
Jak by se mi mohlo nelíbit něco, co dostávám od narození každou neděli :-)
Liturgie mě odrazuje jen v případě, že se mi nelíbí – resp. když je shromáždění nestandardní a nevím, co můžu ještě čekat.
Možná by stálo za to, zkusit najít/upravit liturgii tak, aby více vyhovovala/zaujala mladší lidi (teenagery). Což se v naší církvi trošičku/zlehounka/velmi opatrně děje.
Spíše přitahuje, ale všeho moc škodí, a to i v případě liturgie.
Ano, přitahuje! Připadá mi v bohoslužbě nepostradatelná a myslím, že je jí u nás málo. (socioterapeutka 25)
Neodpuzuje, ani nepřitahuje, Bůh může promlouvat k srdcím lidí různými způsoby. Svůj účel má i liturgie. (studentka 17)
Liturgie mne přitahuje, rád se jí aktivně účastním, samozřejmě v přiměřeném rozsahu. Podmínkou však je, aby ji lidé prožívali, aby chápali (cítili), o co jde. (student práv 20)
Nedá se říci, že by odpuzovala. Myslím, že má v církvi své místo. Ale ani osobně mě zvlášť nepřitahuje. (studentka 18)
Liturgie je jistý pořádek bohoslužeb. (nezaměstnaná 28)
Liturgii mám ráda. Je dobré, když je bohoslužba promyšlená, když se do ní zapojí co nejvíce lidí. Když nás vede k Bohu cele, skrze náš rozum, city, tělo. (studentka 25)
Nepotřebujeme, aby kniha byla hezká, vkusná, s kvalitní grafikou. Informace v ní obsažené přece můžeme načerpat stejně i z cyklostylované samizdatové verze. Jistě. Nepotřebujeme to, ale jsme rádi, když je pěkná, když používá mimo verbálního i další projevy, protože se prostě lépe čte.
|
|
|
|