|
 |
 |
Prostředí, kam lze přijít
Rozhovor s farářem Tomášem Drobíkem |
|
|
|
U stolu: Tomáš Drobík, MuDr. Křížová, Jiří Štorek |
Občanské
sdružení LOGOS je ekumenické křesťanské společenství, jehož cílem je
vytváření podmínek pro zdravý duchovní rozvoj homosexuálně
orientovaných občanů a jejich integraci do společnosti
a církví, podpora partnerských a rodinných vztahů
a sociální činnost pomáhající lesbičkám, gayům a jejich
rodinám v krizových životních situacích i při nalézání
zodpovědného životního stylu. Logos usiluje o osvětu v otázkách
týkajících se homosexuality ve společnosti i církvi
a ve spolupráci s dalšími organizacemi se věnuje
také aktivitám zaměřeným na prevenci
HIV infekce.
Jak
vznikla organizace LOGOS a kdo stál za jejím vznikem?
LOGOS
vznikl na začátku 90. let. Z postav, které stály u jeho
začátku, lze zmínit paní doktorku Křížkovou nebo pana Slezáka. Poté
k tomu přišel pan farář Štorek. Nejen jako ten, kdo dal LOGOSu
prostory, ale otevřel toto téma kobyliskému farnímu sboru
a po projednání staršovstvem poskytl sbor nad ty prostory
také zázemí na církevní půdě. Zázemí je důležité právě v různých
těžkých chvílích, kdy žádné jiné zázemí v církvi nemají.
A jak
ses Ty sám dostal k LOGOSu?
LOGOS
patří do života tohoto sboru a já jsem tady byl
na vikariátu. Potom jsem sem nastoupil jako druhý farář vedle
pana faráře Štorka. Práci s LOGOSem jsem vykonával již
od poloviny svého vikariátu. Tento sbor chce vytvářet prostor
pro integraci této skupiny.
Co
dala tahle organizace Tobě, čím je pro Tebe přínosem?
Osobně
je to velmi pozitivní zkušenost. Mnozí z nich jsou skvělí lidé
a skvělí křesťané. Člověk má z počátku snad i nepřiznané
předsudky, které se pak v kontaktu s nimi vybavují.
Ale ta vroucnost přijetí ze strany LOGOSu je veliká. Myslím,
že stojí za to zde být nejen jako duchovní, ale taky jako
člověk a jako křesťan.
Můžeš
zmínit nějaké aktivity LOGOSu?
Jádrem
práce LOGOSu jsou setkání o 1. neděli v měsíci. Mají 2
části. Bohoslužebnou část, a pak setkání s hostem. V rámci
bohoslužebné části nyní probíráme jednotlivé články apostolika, pak
pokračujeme rozhovorem v menších skupinkách. Setkání s hostem
je tematické, výbor LOGOSu se snaží vybírat atraktivní témata,
aby mohli přijít i naši farníci. Teď v prosinci jsme zde
měli Tomáše Halíka, předtím to byl např. zástupce Mladých
konzervativců. Mezi další aktivity patří společné procházky v sobotu,
vždycky velice hezky připravené. A potom: LOGOS se snaží
zdůraznit, že být křesťanem neznamená být automaticky proti
homosexuálům. Bylo a je důležité vědět a dávat na vědomí,
že existují také takoví křesťané, pro které jsou homosexuálové
plnohodnotnými spolubližními. Zejména před hlasováním o zákonu
o registrovaném partnerství.
Já
sama se občas setkávám s názorem, že homosexuál je
méně člověkem než heterosexuál. Co si o tom myslíš Ty?
Předně
je to tím, že máme moc předsudků. O tomto názoru si myslím,
že je hloupý, ale dokážu pochopit, že to takhle někdo
řekne, protože neměl možnost o tom přemýšlet, nechtělo se mu
o tom přemýšlet, nebo se setkal s něčím ve svém
životě, co mu tu představu zkreslilo. Je v tom určitě i lenost
lidí, že se o tom nechtějí moc informovat.
Ty
jsi mluvil o předsudcích. Jaké si myslíš, že jsou ty
nejvýraznější? Proč naše společnost nepřijímá lidi, kteří
se „vymykají normálu“?
Bezpochyby
se na tom podepsalo těch 40 let, kdy to, co nebylo běžné,
normální, nebylo vidět. Nemocní a postižení byli někde zavření.
Cizince jsme tady neviděli. A najednou je toho moc. Na druhou
stranu už je to 14 let, tak asi nelze pořád říkat, že potřebujeme
čas. Jsme do sebe hodně uzavření a ta uzavřenost v ČCE
je ještě jakoby na druhou. Společnost byla nějak uzavřená, ale
církev se do sebe pořád uzavírá a stále je možno
se setkat s koncepty církve jako opevněného hradu, který
nás má chránit před okolím. Svou roli v tom snad hraje také
pocit toho malého společenství, které se cítí být vnějším světem
ohrožené. Důvodem, proč je zde LOGOS a proč jsou zde všechny ty
další aktivity, to v ekleziologickém konceptu, který začal pan
farář Štorek a který sdílím, je právě snaha o otevření té
uzavřenosti. Aby se stalo normálním, že kostel je zde pro
různé lidi. Ať už z LOGOSu nebo z Koreje nebo třeba pro
lidi, kteří se dřív léčili v Bohnicích.
Jak
se může člověk stát členem LOGOSu?
Členem
LOGOSu se může stát kdokoliv, kdo souhlasí se stanovami
a cíli občanského sdružení.
Jak
Ty se stavíš k homosexuálům jako farář?
Já
je beru jako nějak definovanou skupinu patřící do života farního
sboru, která má své specifické problémy a své specifické potřeby
a řeší je. Vztahuji se k nim jako pastýř, snažím
se přiblížit se jim a pochopit jejich složitou
situaci. Nejde tedy o nějaké sebezviditelňování kobyliského
faráře nebo kobyliského farního sboru, ale o poskytnutí zázemí
křesťanským gayům a lesbičkám, kterým se jinde v církvi
moc zázemí neposkytuje. Heterosexuál-křesťan to neřeší a neuvědomuje
si, že přijít do kostela jako homosexuál-křesťan moc nelze.
Homosexuální křesťané chodí do svého kostela či modlitebny, ale
ve společenství své církve jsou jakoby jen napůl. Proto je fajn,
že mohou v LOGOSu najít prostředí, kam lze přijít se svou
vírou, sdílet se s ostatními a zároveň otevřeně mluvit
o svých problémech.
Tolik
tedy z hlediska LOGOSu. Z hlediska běžného farníka jsou zde
lidé, které takové, jací jsou, jinde nechtějí. Je to jako když
Kristus sedí s lidmi na okraji společnosti a stoluje
s nimi. Nevím, jestli je tohle přítomno v povědomí
evangelíků. Kde tam ty lidi máme? Oni tam nejsou, ale kde tedy jsou?
My jsme tady přece pro ně. Co pro nás znamená církev, když tam tyhle
lidi nemáme? To není jen téma LOGOSu. Jsou to daleko
hlubší a širší otázky.
Děkuju
za rozhovor.
|
|
|
| |
|