ročník 45/2004:
                   
043Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Víra navzdory
Zastavení
Svět z Boží perspektivy
Ty se na to koukáš?
Co k tomu Bible?
Jak často se koukáte na televizi a na co?
TV Blues
Války
Důležitý je kontakt s lidmi
ejhle člověk - ejhle obraz
Na většině lidí to není vidět
Když husité zapějí
Nuda v Brně
www.meatrix.org
Imre Kertész Člověk bez osudu
Co bylo
Co bude
Břemena jedni druhých nesme...
Nemoc jménem Island
Mládež se radila a volila
Neviditelný inkoust
Otázkami k podstatě
Křížovka
Jeronymova jednota
I want to thank you
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
EkoKaňon
www.meatrix.org
Vojtěch Veselý
 
Začneme stvořením, kdy jako by vzniklo všechno, co dnes minimálně na naší planetce máme, o co se máme starat, nad čím máme panovat a z čeho máme brát. Také zvířata do této barvité skupiny výtvorů patří a u těch, která se nám podařilo takzvaně domestikovat, se zastavíme. Některá totiž měla tu smůlu, že se dala zkrotit = ochočit, a člověk tak mohl víceméně určovat podmínky, ve kterých se dále budou nalézat. Když se člověk stal technicky zdatným, i ty podmínky upravil tak, aby se mu se zvěří především snadno manipulovalo. A vymýšlí se stále rafinovanější způsoby, jak ji přimět žít v co nejlevnějších podmínkách a zároveň produkovat více prodejného materiálu. Posledních 40 let tento boj slepice, krávy a prasata prohrávají; koho to zajímá, nechť si dohledá, co je nutí snášet, dojit a růst i v totálně průmyslovém prostředí. Je přitom zřetelné, že není přímá úměra mezi „životní pohodou zvířat“ a výdělkem společnosti, co je chová. Tím pádem je možné brát ohledy i na živé tvory až po zasunutí motivace co největšího zisku na nejméně druhé místo. A věřte nevěřte, jsou lidé, kteří se tohoto kroku odvážili. Dodávají pak na trh produkty, kterým se říká „bio“ či „eko“, nejpřiléhavěji však „organické“. Jsou drahé tak, jak drahá je krávě louka se sluncem nad hlavou a travním šelestem pod kopyty.
     Organik především sleduje, jak kteří zástupci zvířecí říše žijí ve svém přirozeném prostředí, a vyhráno má, když pochytí, za jakých podmínek je jim hej, a proto se i nejsnáze množí. Tehdy, když to umí, jim takové podmínky na vymezeném území dodá a jeho intervence se omezují na léčení, přikrmování a výběr samce, který se hodí. Poznámka nakonec: valná většina organických produktů je podle laboratorních testů k nerozeznání od těch tzv. konvenčních. Kdo žije organicky, nežije tak pro své zdraví, či co, nýbrž pro podmínky zvířat a rostlin.
 
Den země
 
Od roku 1962 se americký senátor Gaylord Nelson snažil učinit ochranu planety Země politickým tématem. Něco jako výsledek se dostavilo, nicméně až o osm let později, když demonstrantů za ochranitelský přístup bylo zhruba tolik, co viditelných odpůrců války ve Vietnamu. To bylo v USA a jelikož Země není jen tam, týká se svátek všech jejích obyvatel. Na celém světě se rozhodnutí ve prospěch planety dějí politikům spíše navzdory. Stát coby instituce nás nemotivuje k žití v souladu s potřebami planety, tím pádem není divu, že 22. dubna budeme své společné chudince matičce přát to, co jí chybí nejvíce: zdraví.
 
Kniha
Imre Kertész
Člověk bez osudu
Marie Medková
 
Ačkoli na jiných místech Evropy se nedá mluvit ani o živoření, budapešťským Židům se i v roce 1944 žije relativně dobře. Zvláště pokud jste čtrnáctiletý kluk s nesourodou, tím pádem zajímavou rodinou a spoustou kamarádů. Guyrka, ale ani jeho dospělé okolí, si nepřipouští nějaké ohrožení života. Když ho spolu s dalšími židy zatknou četníci, odchází s nimi jako ovce. Co by se mu taky mohlo stát. Zatčená skupina „smí” dobrovolně odjet do pracovního tábora. Co tento eufemistický název znamená, pochopí až příliš pozdě. Guyrka ztrácí všechny jistoty. Jeho bezstarostnost a nechápavost se mění v obezřetný boj o každé sousto a vteřiny odpočinku. Žije zlo a utrpení jako základní skutečnost – to je „normální“ každodenní zkušenost. Radost, dobro a slitování vybočují. Vyprávění příběhu hlavní postavou umožňuje čtenáři žít každou vteřinu zároveň s hrdinou v jeho postřehu, naivitě i konečné odevzdanosti, ani o krok napřed.
     S chlapeckou roztržitostí a prostotou vypráví příběh o krutosti, bezradnosti a chaosu. Právě ten mírný, nechápající tón šokuje. Tuto knížku doporučuju k přečtení ani ne tak pro její faktografickou hodnotu, jako pro mistrovské zachycení atmosféry a lidského – dětského vnímání nepochopitelných dějů.
     Kniha byla v roce 2002 oceněna Nobelovou cenou za literaturu.
 
Co bylo
 
  • Promítání filmu Ježíš, kteří byl za dobrovolné vstupné k vidění v mnoha pražských multikinech. provázela masivní reklamní kampaň (včetně rozesílaných spamů). Podle organizátoru (sdružení Nový život) proběhla akce od roku 2000 už ve 110 městech naší republiky. Jenom zajištění pražské části dlouhodobé akce vyšlo na 5 milionů korun.
  • V deníku MF DNES Ondřej Vaculík píše: „Co bezvěrecká společnost není schopna sama vytvořit, to uloupí církvi. Tím nemyslím jenom umělecká díla z kostelů, kaplí, klášterů a far. Tím myslím zejména duševní dědictví, kulturu, obřad, symboliku, styl. Když televizní estrádní umělec potřebuje vytvořit opravdu třeskuté zesměšno, oblékne komparsistky za jeptišky a nechá je v zástupu přes scénu cupitat drobnými krůčky, svatý výraz ve tváři, dlouhé svíce v rukou jako symbol - ale nikoliv světla. Když potřebuje vytvořit velebno, vyloudit z lidí pohnutí, zase vyžene na scénu kašírované jeptišky, tentokrát se sepjatýma rukama a pohledem upřeným k nebi. A do toho z reproduktoru duchovní zpěv, nejlépe Ave Maria.“
  • V rozhovoru s mládeží rabín Sidon řekl: „Ve zbožné židovské rodině je jasná dělba rolí jasně ženská a jasně mužská. Neštěstí západní kultury je vtom, že ženě jsou dnes nabízeny role mužské, neboť ženská role není u nás nijak společensky zajištěna. Žena musí obléci kalhoty, aby získala hodnotu. Nikdo ji nezhodnotí za to, že se stará o děti.“
  •  
    Co bude
     
  • V Humpolci bude 13. března v 19.00 přednášet Bohumil Baštecký o Kvalitě života.
  • Zpívejte ze SVÍTÁ až do SVÍTÁní. Tak se jmenuje maratón ve zpěvu všech písní ze zpěvníku Svítá. Maratón se koná 19.- 20. března v Kolíně. Vyrazte do Duškovy síně v Kolíně. Můžete si vzít l hudební nástroj.
  • 13. března 2004 od 17.30 bude papež prostřednictvím telemostu (televizní přenos bude oboustranný) spojen s mladými lidmi v 10 hlavních městech přistupujících zemí EU. V České republice se přenos uskuteční ze studentského kostela Nejsv. Salvátora v Praze. Více na http://www.signaly.cz.
  • Až do 12. dubna potrvá v prostorách Centrální katolické knihovny v Praze výstava věnovaná křesťanským motivúm v díle básníka a zpěváka Karla Kryla s titulem Stvořil Bůh ratolest. Ústředním motivem výstavy jsou písně z EP desky Carmina resurrectionis. Výstava je součástí projektu Česká hudba 2004. Je otevřena denně od 9 do 17 hodin., v úterý a ve středu do 20 hodin.
  • 27. března 2004 v Praze pořádá Hnutí pro život ČR tradiční Pochod pro život, který je jednou z příležitostí, jak dát současné společnosti najevo, že kultura života je jedinou možnou budoucností pro naši civilizaci. Pro zájemce bude mj. umožněna prohlídka poslanecké sněmovny parlamentu ČR.
  •  
     
     
    Diskusní fórum k článku www.meatrix.org:    | vložit příspěvek |
     
     
    Diskusní fórum k článku Imre Kertész Člověk bez osudu:    | vložit příspěvek |
     
     
    Diskusní fórum k článku Co bylo:    | vložit příspěvek |
     
     
    Diskusní fórum k článku Co bude:    | vložit příspěvek |