ročník 45/2004:
                   
043Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Víra navzdory
Zastavení
Svět z Boží perspektivy
Ty se na to koukáš?
Co k tomu Bible?
Jak často se koukáte na televizi a na co?
TV Blues
Války
Důležitý je kontakt s lidmi
ejhle člověk - ejhle obraz
Na většině lidí to není vidět
Když husité zapějí
Nuda v Brně
www.meatrix.org
Imre Kertész Člověk bez osudu
Co bylo
Co bude
Břemena jedni druhých nesme...
Nemoc jménem Island
Mládež se radila a volila
Neviditelný inkoust
Otázkami k podstatě
Křížovka
Jeronymova jednota
I want to thank you
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
Ručně a stručně  
Neviditelný inkoust
Eva Drozdová
 
Neviditelné inkousty citlivé na teplo jsou většinou docela jednoduché organické tekutiny, které vypadají neviditelné, když je necháte uschnout na listu papíru, ale ztmavnou, když je přidržíte nad nějakým zdrojem tepla. Šťáva z citrónu nebo cibule je nejlepší, ale mléko nebo ocet se dají jako inkousty použít také. Můžete jimi psát pomocí pera nebo párátka. Písmo nechte uschnout zvolna na vzduchu (nepoužívejte na jeho uschnutí horko). Suchý papír přidržte kousek nad plamenem svíčky nebo ho přejeďte žehličkou. Dejte pozor, aby papír nechytil od plamene svíčky nebo žehličky. Zpráva se objeví velmi rychle. Váleční zajatci používali tuto metodu pro pašování zpráv. Jako inkoust ale používali svůj vlastní pot a sliny.
     Inkoust, který není vidět, může mít po vyvolání také různé barvy. K výrobě takových inkoustů už je potřeba zručnost chemika amatéra, zkuste si to třeba ve škole v hodině chemie. Modré písmo - připraví se roztok 10 - 15 g bramborového sirupu ve 100 ml vody. Písmo není vidět a po přetření roztokem jódu zmodrá. Černé - 1 g kyseliny sírové a 2 g cukru se rozpustí ve 100 ml vody. Písmo napsané tímto roztokem se vyvolává zahřátím. POZOR! Při přípravě roztoku se lije kyselina sírová do vody a ne naopak! Červené - 0,5 fenolftaleinu rozpustíme ve 25 ml etylalkoholu. Písmo se vyvolává roztokem uhličitanu sodného (sody) nebo uhličitanu draselného (potaše). Žluté - připraví se 20%ní roztok chloridu měďnatého ve vodě. Zahříváním nad tepelným zdrojem vystoupí žluté zabarvení písma. Po vychladnutí zabarvení zmizí.
 
Nápadník  
Otázkami k podstatě
Filip Keller
 
Kdosi kdesi pravil či napsal, že klást otázky je jednou z nejzákladnějších lidských schopností. Přidáme-li vůli hledat odpovědi, je to ještě lepší. Abyste se nezasekli na otázkách, nějaké nabízíme. Vedle ochoty hledat je na místě ochota vyjádřit myšlenky také písemně. Je to těžší, ale o to zajímavější a přínosnější. Předně pro vás, kdo si odpovědi formulujete, ale i pro ty, kdo vaše formulace slyší.
     Jde o metodu skupinové práce s biblickým textem. Má šest fází. Není třeba odborníka, spíš moderátora. Po zahájení modlitbou (1) jeden pomalu a zřetelně přečte (2) zvolený text (je dobré, když ho moderátor zná předem). Ostatní jenom poslouchají. Po chvíli si každý vezme text před sebe a v tichu se pokouší písemně odpovědět (3) na 5 otázek:
  • Co je hlavní výpovědí textu? (Jaký by mohl být nadpis? Jaké je poselství textu?)
  • Čemu nerozumím? (Není chybou nerozumět. Chybou je si to nepřipustit. Říct (si), že něčemu nerozumím, je první a důležitý krok k porozumění.)
  • Které souvislosti lze poznat? (Něco se vám vybaví, jiné souvislosti můžete najít v odkazech dole pod čarou. Pokud nevíte, jaké myslím, nebojte se zeptat.)
  • S čím mohu souhlasit? / S čím nesouhlasím? (Ano, jsou texty, které budí nesouhlas. Je dobré si říct, proč a s čím nesouhlasím.)
  • Co konkrétního mohu / můžeme udělat? (Od teorie k praxi. Biblický text s námi chce pohnout, nejen nasadit brouka do hlavy.)
  • Psaní odpovědí věnujte zhruba půl hodiny. Teprve pak se pusťte do sdílení (4). Každý (kdo chce - obohatí vás to), přečte své odpovědi. Je dobré jít po jednotlivých otázkách a je důležité umět naslouchat, chtít slyšet, jak na ostatní text působí. O to jde, nikoli o to, abychom druhé přesvědčovali, jak si myslíme (víme), že by na ně text měl působit. Před zakončením (6) si nechte ještě 2-3 minuty k přemýšlení (5) v tichu.
     
    (Podle A.Hechtové: Přístupy k Bibli)
     
     
     
    Diskusní fórum k článku Neviditelný inkoust:    | vložit příspěvek |
     
     
    Diskusní fórum k článku Otázkami k podstatě:    | vložit příspěvek |