ročník 47/2006:
                   
061Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Milí čtenáři
Citát
Co to znamená být Božím Synem? Mt 14, 22-33
Proč fandíme?
Mé fanouškovství
Její deníček, neděle
Jeho deníček, neděle
Co se vám ne/líbí na fandění?
Vox populi
Víra a fanouškovství
Subkultury a hnutí mládeže
Apoštol Petr
Krvavá neděle - Rusko, 22.1. 1905
Z redakce
Seniorátník
Jeronym s míchačkou aneb Jeronymova jednota
RE(6):FWD: Dobrý den!
SMS recenze
Na byt z toho nenašetříš
Islám
Z archívů FBI
Taková praktická čeština
Losí karbanátky
Na tom poli širém
Emilie Veverková - Znovu bych mu ruku podala!
Věž bláznů
Růže pro Algernon
Svatí blázni
Bylo
Bude
Kreslený vtip
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
ISLÁM
Pavel Nápravník

Uvolnění poměrů po roce 1989 vytvořilo podmínky pro vznik řady muslimských organizací. Roku 1991 vzniklo Ústředí muslimských obcí (dnes v čele s Vladimírem Sáňkou, Mohamedem Šilhavým, Jalalem Atassim). Později vznikla Liga českých muslimů, Svaz muslimských studentů, Islámský svaz, Muslimská unie a Islámské centrum v Brně, které tam v roce 1998 otevřelo mešitu. Roku 1999 vzniklo Islámské centrum v Praze na Černém Mostě spravované Islámskou nadací, jejímž předsedou je Lazhar Maamri. Nadace provozuje osvětovou a charitativní činnost, výuku arabštiny a páteční bohoslužby v mešitě, která je součástí Centra. Shromažďuje také daň věřících (zakát) určenou sociálně slabým. K Islámské nadaci patří Informační kancelář a modlitebna v centru Prahy. V roce 2004 bylo Ústředí muslimských obcí zaregistrováno státem jako náboženská společnost. V současné době žije na území ČR asi 10 000 muslimů, českých konvertitů kolem 500.
Před časem jsem měl možnost Islámské centrum navštívit a zúčastnit se páteční bohoslužby. Po vstupu do kratšího křídla budovy se každý muslim v předsíni zuje a obuv dá do botníku. Ve druhém podlaží jsou umývárny pro rituální očistu. Hlavní křídlo budovy má tři podlaží. Ve spodním je oddělení pro ženy, v druhém hlavní modlitebna. Ve třetím patře je druhá modlitebna, knihovna a studovna. V objektu jsou také kanceláře Nadace a byt imáma. Před bohoslužbou seděla asi stovka věřících u stěn po obvodu místnosti, povídali si, nebo četli z Koránu. Po uvítání promluvil imám a jeho kázání v arabštině bylo přeloženo do češtiny a angličtiny. Pak následovala modlitba, při níž muži stáli v řadách, samozřejmě čelem k Mekce, a dotýkali se rameny, pro vyjádření sounáležitosti. Muslimská modlitba se skládá z cyklu čtyř pozic (raka) – stání, sklánění, prostrace, posed. Nejznámější je pozice, kdy věřící pokleká a čelem se dvakrát dotkne země. Na závěr modlitby se sedící muslim otočí na obě strany a pronese slova o pokoji a Boží milosti.

O islámu si se mnou povídal muslim – konvertita, Petr Moravec Yahya (24 let) z islámské Informační kanceláře.

Kdy a proč jste konvertoval k islámu?
Muslimem jsem čtvrtý rok. K islámu jsem přistoupil, protože v tom vidím jedinou správnou cestu.

Jak jste se k islámu dostal?
Přes manžela mé matky, jelikož si vzala Tunisana, a ten mi poskytl literaturu ohledně islámu.

A to Vás zaujalo.
Přímo mne to ohromilo, každodenní praktikování a vztah s Bohem mne připoutal a už jsem v tom zůstal.

V křesťanství jste pravé náboženství nenalezl?
Četl jsem Bibli, hodně věcí se mi tam líbilo, ale vadilo mi, že by měl Bůh mít syna. To je lidská vlastnost a já hledal dokonalého Boha. V islámu je monoteismus dokonalý, je tam jediný pravý Bůh a nic víc.

Jak proběhla vaše konverze?
V modlitebně v centru Prahy, kde jsem v přítomnosti 2 svědků zopakoval po imámovi šahádu (Není Boha kromě Alláha a Muhammad je Jeho posel). Šahádu je důležité odříkat opravdu od srdce, protože je to velké rozhodnutí.

Jak myslíte, že je v ČR vnímán islám? Jak informují média?

Myslím, že Češi vnímají islám jako něco východního, něco, co se jich netýká a media k tomu dopomáhají. Podle mne se v médiích o islámu moc pravdivě nemluví. Je to náboženství míru a to by se tam mohlo objevovat častěji a ne jen spojitost s terorismem.

To je dnes časté spojení – islámský terorismus.
Přitom je to vlastně nesmysl, islám znamená mír, takže v překladu by to byl „mírový terorismus“. Odsuzuji to velmi přísně, kdo tak činí, není podle mne snad ani člověk. Takové činy odsuzuje samotný Korán, kde se píše, že kdo zabije jediného člověka, jako by zabil celé lidstvo. Něco jiného je válka, ale to nebudu dále rozebírat. Konečné slovo je, že terorismus, ať už kdekoliv, odsuzuji a stavím se proti němu.

Byl jste v Mekce, tedy vykonal jste už hadždž?

Ano. Byl to výlet jako do fantastické pohádky. Celá pouť trvala asi 14 dní včetně cesty do Medíny. Vše se konalo přesně podle tradic, od „pozdravení“ posvátné mešity až po chození mezi horou Safá a Marwa. Provádět vše podle tradice proroků je úchvatné a celá atmosféra v Saúdské Arábii je prostě k nepopsání.
 
 
JINÉ VÍRY
 
 
 

 
Diskusní fórum k článku Islám:    | vložit příspěvek |