ročník 49/2008:
                   
082Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Táhni mi od krbu, lovče!
Cesta k Bohu je otevřená
Adamovy hranice
Lovci a jeskynní ženy
A zrovna ne!
Judaismus a násilí dnes
... v Boha, Otce všemohoucího
Petr Linhart
Hliník se neodstěhoval do Humpolce
Metoda "Pytlík třešní"
Občanka
Pomáhat se musí umět
Víkend na trati 231 - v Polabí
Mrtvý muž v bunkru
Radůza rapující meditující
Dva proti Říši
Phléésová sezóna
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
CESTA K BOHU JE OTEVŘENÁ
Jaroslav F. Pechar

Rt 1,1-16
Tři ženy váhají kam jít, aby nezemřely hlady. V Moábu má Rút a Orpa jen malou šanci na slušný život a Noemi čeká bída s trvalou hrozbou smrti hladem. Přežívání na okraji života a smrti byl osud mnoha vdov v té době a ještě dlouho poté - můžeme připomenout třeba Annu Magdalénu Bachovou, která svému manželovi (slavnému skladateli Bachovi) vychovala 16 dětí a nakonec umírala v osamění a bídě. A nebýt státního sociálního zabezpečení, kdo ví, jaká by byla situace dnes.
Orpa se vrací k rodičům. Snad u nich nalezne zastání, snad se jí podaří se ještě znovu vdát. Noemi jde do Betléma. Na vdávání je stará a tak doufá, že najde zastání u svého lidu, tam, kde vládne Hospodin. A Rút jde s ní - a by se Noemin lid stal jejím lidem a Hospodin jejím Bohem.
Ve smrti Elímeleka, Machlóna a Kiljóna můžeme ale najít i něco víc, než jen osobní tragedii jedné z mnoha rodin té doby. Bible si hraje s vlastními jmény a s jejich významy i souzvuky s jinými slovy. Zkusme se tedy do toho biblického vyprávění zaposlouchat ušima židovského čtenáře: V domě chleba (Betlémě) byl hlad. Muž z rodu plodných (Efratejec), jehož bohem je Moloch (Elímelek), nehodlá čekat, až se Hospodin vrátí ke svému lidu a odchází do pohanské země. Jde se svou rozkošnou (Noemi) ženou a dvěma syny. Jenže jak dlouho mohou žít, když budou žít v pohanské zemi, otcem je uctívač modly a jeden syn je nemocný (Machlón) a druhý vyčerpaný (Kiljón)?! Zůstane stará vdova a dvě ovdovělé snachy - šíje, tedy Orpa, která již svým jménem ukazuje, že nakonec ukáže své tchýni záda a přátelská, tedy Rút, která s ní zůstane. Již ta jména jako by čtenáře připravovala na to, co se bude dít. A čtenář tedy čeká, jak to dopadne, až se setká přátelská (Rút) s tím, ve kterém je síla, tedy Bóazem. Zmizelo modlářství i slabost a setká se láska a síla.
To ovšem až za chvíli, teď stojí Noemi a Rút na hranicích Moábu a Izraele. Což Noemi, ta jde domů. Rút jde do neznáma - ale ne do prázdna. Jde do země lidu Hospodinova, aby se tato země stala její zemí a Hospodin se stal jejím Bohem. Kvůli této myšlence celá kniha Rút vznikla. Kvůli myšlence, že existuje nejen cesta pryč od Hospodina, jak to kritizují proroci, že lid odpadá od Hospodina, neposlouchá jeho příkazy a drží se pohanských praktik. Vždyť přeci existuje i cesta právě opačná! Cesta, která začíná tím, že člověk pohanské praktiky opustí, připojí se k lidu, který slouží jedinému skutečnému Bohu. I tato cesta je otevřena a jakkoliv se jí mnozí bibličtí pisatelé obávali - připomeňme Ezdráše a Nehemjáše a jejich boj proti pohanským manželkám - tak máme v Bibli i knihu Rút, která říká, že ta cesta nemusí nutně být slepá a že nemusí nutně končit tím, že pohanský partner nakonec strhne srdce věřícího na špatnou stranu a konec tohoto vztahu bude horší, než počátek. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem. To je vyznání pohanky Rút a je předzvěstí a příslibem toho, že cesta k Bohu je otevřena pro každého, kdo po ní chce za Bohem jít.
 
 
PO BOKU RÚT
 
 
 

 
Diskusní fórum k článku Cesta k Bohu je otevřená:    | vložit příspěvek |