ročník 49/2008:
                   
086Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Desatero by mohlo nahradit i americký radar
Hebrejská Rút
Smlouva
Smlouva, nebo vztahy?
Budu loupežníkem...
Islám a násilí dnes
Byl vzkříšen
Šachový kůň – prázdniny
Jana Vébrová
Proč BIO?
Svatba v kostele
Vysokoškolská mládež v Brně
Hynku! Viléme! Jarmilo!
Líbivé Pokání
Modest Mouse
Žoržína
Střípky šesté
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
JANA VÉBROVÁ
Benjamín Skála

Jana Vébrová se narodila v roce 1985. Jako svůj doprovodný nástroj používá akordeon, což při zběžném pohledu může připomínat Radůzu, Sylvii Krobovou či jazzovou a world-music písničkářku Vesnu Vaško-Cáceres. Hudba Jany Vébrové je ale dosti odlišná (Radůzu připomíná snad jen písničkou Čertíci), spíše bych ji mohl přirovnat k Dagmar Andrtové-Voňkové, jejíž dílo je přiznanou inspirací, či k Sestrám Steinovým. Jasně rozpoznatelným a snad i nejvýraznějším vlivem je prostředí, kde se Jana Vébrová narodila a kde žije, což by mohlo upomínat k Sudétě Petra Linharta, o kterém jsem tu psal v únoru. Jana Vébrová je totiž z drsného pohraničního kraje, z Varnsdorfu. Její heslo „písničkářka z větrného mlýna“ snad přímo ukazuje k nedalekému bývalému větrnému mlýnu Světlík z roku 1843, který stojí na samotě na místě zaniklé osady v Lužických horách. Ten je vyobrazen i na výborně graficky zpracovaném (jak je u Indies Scope Records zvykem) obalu prvního alba Kykyrý, které vyšlo v loňském roce, necelý měsíc po „home music“ albu Trabandu, se kterým pak Jana Vébrová absolvovala dva koncerty. Spolu s Linhartovou Sudétou tato tři alba tvoří nepřehlédnutelný a velmi zajímavý písničkářský trend zaujetí domovem a domácí krajinou. Ač se album obecně považuje za debutové, existuje také starší osmipísničková deska Live Brno, Skleněná louka z roku 2006, která je však dnes již nesehnatelná, všechny písničky na ní uveřejněné jsou ale i na studiovém cédéčku. Při jeho nahrávání Jana Vébrová spojila síly s Ivanem Acherem, zajímavým alternativním umělcem, a velmi vhodně se doplňují. Ivan Acher je totiž autorem šesti z čtrnácti písní alba (a jeden jeho text Vébrová zhudebnila), ale při poslechu není onen rozdíl v autorství v podstatě patrný. Snad jen, že Acherovy písně jsou většinou oproti expresivní Vébrové klidnější a některé z nich skládá po vzoru lidových balad avšak s promyšleným pomrkáváním k současné hudbě (zvláště na desce oddělené, ale vnitřně propojené Holůbek a Maryčka Lagrónova původně složené pro divadelní představení). S nimi zdárně koresponduje Janou Vébrovou zhudebněný text třeboňského básníka Miroslava Huleho Husy (vysoko nad námi / v tichu bílé mlhy / kejhají divoké husy). Ivan Acher není pod albem podepsán pouze jako spoluautor repertoáru a autor bookletu, na zajímavém zvuku nahrávky se podílel i různými samply a několika nástroji (heligonka, „starý křídlo“, cirkulárka). Jediným hostem byl Miloš Dvořáček, který nahrál do tří písniček bicí a perkuse. Texty písniček obsahují často různé obtížně vyložitelné obrazy a představy, pozorný a opakovaný poslech se ale vyplácí (v této souvislosti mě napadá porovnání s výbornou brněnskou kapelou Květy, se kterou Jana Vébrová ráda vystupuje). Navíc jsou plné různých zajímavých slovních obratů (Louda: z hroznu zrnko – vítr hltá / neplač trnko – větrem zpitá / škrtni sirkou – s vichrem slitá / až světlo skvírkou – dívej lítá; Až mě vraní mrtvice: brzy dopadne pár těžkých vran / po stěně plátěné sklouzne tam / kde tává popadaný sníh; Tostese spletla: nůžkami stříhám kůži pryč z těla ven ... bez těla je člověk jinačí).
Jana Vébrová zpívá s výrazným emocionálním zabarvením, jednou drsně (Tažné ptačice: takhle už mi nechoď domů celej od krve šmejde), hned poté něžně (např. erotická miniaturka Neucukni), jak písnička zrovna potřebuje. Do jejího zvláštního světa stojí za to se vydat.

Příště Jana Šteflíčková
 
 
UCHU PRO POTĚCHU
 
 
 

 
Diskusní fórum k článku Jana Vébrová:    | vložit příspěvek |