ročník 51/2010:
                   
107Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Hledá se hrdina
Uzdravení jako metafora odpuštění
Jak vychovat hrdinu
Smysl pro oběť
Hrdinství znamená křičet a mlčet ve správnou chvíli
V naději nad ději
Časoprostorem čerpání dobra
Září = sjezd
Na kolik to letos přijde?
Čas je prostor k životu
Kostel na každém rohu
Mazaný král
Pastors in the U.S.
Velký slovník floskulí
Počátek
Všimli jsme si 7
Pobyt s mládeží z východní Evropy = krajani
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
POČÁTEK
Kateřina Erdingerová

Hodně se o něm píše a mluví, film letošního léta, film Christophera Nolana.
Přečetla jsem mnoho recenzí, které byly kladné, ale každá v sobě měla ALE. Snažila jsem se oprostit od očekávání a jen tak si film užít.
Co mě velmi potěšilo hned na začátku, bylo to, že film není 3D. I když tématika, kterou zpracovává - snové světy, pronikání do podvědomí – k třetímu rozměru téměř vybízí. Myslím, že 3D by film přiblížilo k filmům, které se dnes točí pro potěchu oka, pro efekt. A tomu se Inception vyhýbá.
Film není letní oddychovka, jak to tak o prázdninách bývá. Film klade na diváka nároky, budí otázky, pochybnosti, zamyšlení. Základní myšlenka je velmi, řekněme, znepokojující a inspirující – manipulace se sny druhých, vstupování do jejich podvědomí, krádež informací a nakonec vnuknutí své vlastní myšlenky do mozku nic netušícího jedince v jeho vlastním snu. Tímto se zabývají hlavní hrdinové a celý systém tohoto konání má Nolan, scénárista a režisér, velmi dobře promyšlený. Fungování snů, změna snového světa, pravidla jak funguje život a smrt ve snu, jak ve snu funguje podvědomí, to všechno je promyšlené do posledního puntíku. Aby divák dobře pochopil fungování snového světa, musí mu to režisér vysvětlit v první půlce filmu, bez toho by film, bohužel, nefungoval.
Ve druhé půlce filmu se už zaškolení extraktoři (ti co umějí zacházet se sny a najít si v nich, co potřebují) pouštějí do jedinečné akce, kterou ještě nikdo před nimi neuskutečnil. Není to krádež myšlenky ale naopak její početí, vnuknutí. Zde začíná AKCE - dynamická, napínavá, kulkami proděravělá.
Za vším tímto ale leží niterný svět hlavního hrdiny a jeho vlastní příběh, který jitří jeho podvědomí a komplikuje mu práci a návrat do normálního života.
Film měl přes dvě hodiny, které velmi rychle uplynuly, byl napínavý a chytrý. Možná mi chybělo více barev ve snech a více fantastičnosti v jejich tvoření. Ale třeba to byl režisérský záměr a obliba v mrakodrapech, které sny ponechaly velmi realistické a šedivé. Další ale mi vyvstává nad tím, proč akce přebila psychologickou rovinu filmu, ze které mohl film více vytěžit. Takže pocity smíšené s jistými ale… ale pořád o tom přemýšlím.

Počátek
2010
USA/Velká Británie, 2010, 142 min.
Režie: Christopher Nolan
Hrají: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Pageová, Tom Hardy, Ken Watanabe, více...
 
 
RECENZE
 
 
 

 
Diskusní fórum k článku Počátek:    | vložit příspěvek |