 |
|
|
Neviditelné
inkousty citlivé na teplo jsou většinou docela jednoduché
organické tekutiny, které vypadají neviditelné, když je necháte
uschnout na listu papíru, ale ztmavnou, když je přidržíte nad
nějakým zdrojem tepla. Šťáva z citrónu nebo cibule je nejlepší,
ale mléko nebo ocet se dají jako inkousty použít také. Můžete
jimi psát pomocí pera nebo párátka. Písmo nechte uschnout zvolna
na vzduchu (nepoužívejte na jeho uschnutí horko). Suchý
papír přidržte kousek nad plamenem svíčky nebo ho přejeďte žehličkou.
Dejte pozor, aby papír nechytil od plamene svíčky nebo žehličky.
Zpráva se objeví velmi rychle. Váleční zajatci používali tuto
metodu pro pašování zpráv. Jako inkoust ale používali svůj vlastní
pot a sliny.
Inkoust,
který není vidět, může mít po vyvolání také různé barvy.
K výrobě takových inkoustů už je potřeba zručnost chemika
amatéra, zkuste si to třeba ve škole v hodině chemie. Modré
písmo - připraví se roztok
10 - 15 g bramborového sirupu ve 100 ml vody. Písmo není vidět
a po přetření roztokem jódu zmodrá. Černé - 1 g
kyseliny sírové a 2 g cukru se rozpustí ve 100 ml
vody. Písmo napsané tímto roztokem se vyvolává zahřátím. POZOR!
Při přípravě roztoku se lije kyselina sírová do vody a ne
naopak! Červené - 0,5
fenolftaleinu rozpustíme ve 25 ml etylalkoholu. Písmo
se vyvolává roztokem uhličitanu sodného (sody) nebo uhličitanu
draselného (potaše). Žluté -
připraví se 20%ní roztok
chloridu měďnatého ve vodě. Zahříváním nad tepelným zdrojem
vystoupí žluté zabarvení písma.
Po vychladnutí zabarvení zmizí.
|
|
 |
|
|
Kdosi
kdesi pravil či napsal, že klást otázky je jednou
z nejzákladnějších lidských schopností. Přidáme-li vůli hledat
odpovědi, je to ještě lepší. Abyste se nezasekli na otázkách,
nějaké nabízíme. Vedle ochoty hledat je na místě ochota vyjádřit
myšlenky také písemně. Je to těžší, ale o to zajímavější
a přínosnější. Předně pro vás, kdo si odpovědi formulujete,
ale i pro ty, kdo vaše formulace slyší.
Jde
o metodu skupinové práce s biblickým textem. Má šest fází.
Není třeba odborníka, spíš moderátora. Po zahájení modlitbou (1)
jeden pomalu a zřetelně přečte (2)
zvolený text (je dobré, když ho moderátor
zná předem). Ostatní jenom poslouchají. Po chvíli si každý vezme
text před sebe a v tichu se pokouší písemně odpovědět
(3) na 5 otázek:
Co
je hlavní výpovědí textu? (Jaký
by mohl být nadpis? Jaké je poselství textu?)
Čemu
nerozumím? (Není chybou
nerozumět. Chybou je si to
nepřipustit. Říct (si), že něčemu nerozumím, je první a důležitý
krok k porozumění.)
Které
souvislosti lze poznat? (Něco
se vám vybaví, jiné souvislosti můžete najít v odkazech
dole pod čarou. Pokud nevíte, jaké myslím, nebojte se zeptat.)
S čím mohu souhlasit? / S čím nesouhlasím? (Ano, jsou texty,
které budí nesouhlas. Je dobré si říct, proč a s čím
nesouhlasím.)
Co konkrétního mohu / můžeme udělat? (Od teorie
k praxi. Biblický text s námi chce pohnout, nejen nasadit
brouka do hlavy.)
Psaní
odpovědí věnujte zhruba půl hodiny. Teprve pak se pusťte
do sdílení (4).
Každý (kdo chce - obohatí vás to), přečte své odpovědi. Je dobré jít
po jednotlivých otázkách a je důležité umět naslouchat,
chtít slyšet, jak na ostatní text působí. O to jde, nikoli
o to, abychom druhé přesvědčovali, jak si myslíme (víme), že by
na ně text měl působit. Před zakončením (6)
si nechte ještě 2-3 minuty k přemýšlení (5)
v tichu.
(Podle A.Hechtové: Přístupy k Bibli)
|