Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 10 ročník 44
OBSAH:
Jsme free
Zastavení
Není jednoduché slyšet...
Co o tom čteme v Bibli
Chvála lehkomyslnosti
Lehkovážná bezstarostnost
Co berete na lehkou váhu?
Ve výtvarném umění
Žiješ bezstarostně? Lehkomyslnost mládí?
Proč studovat církevní školu
X-man
Kosmos
Evangnet - teologie internetu?
Samcologie
Podobenství naostro
Co bylo
Co bude
Nová synodní rada
Rodiče se rozvádějí
Polní výzkum ukrajinského sexu
Barevný linorit
Žalm 142
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Jsme free
Petr Gallus
Jako malému klukovi mně to bylo jasné: hlavní vánoční svátek je Štědrý
den, a to hned z několika důvodů: nešlo se do školy,
v televizi dávali celý den pohádky, zdobil se stromeček
a hlavně – ty dárky. Na Boží hod už to tak slavné
nebylo. Příliv dárků byl prakticky vyčerpán (většinou se našlo
ještě něco od nějaké tety, ale to byl stejně skoro vždycky
obnošený svetr, a to přece není dárek) a začaly povinnosti:
ráno se vstávalo, jenže ne kvůli pohádkám, ale protože se šlo
do kostela a pak na rodinnou návštěvu. Na Štěpána
už se to podařilo někdy usmlouvat: do kostela se přece
chodí dobrovolně, tak ať jdou jen ti, co chtějí (a zbytek, tedy
já, se může nerušeně dívat na pohádky. Zajímavé: v kostele
to bylo vždycky strašně dlouhý, ale u pohádek byla rodina
z kostela zpátky, sotva začala druhá. Někdy v tu dobu jsem
začal pomalu chápat teorii relativity).
Trvalo to celkem dlouho, než mně došlo, že ty svátky tu nejsou proto,
abych byl konečně na pár dní free, ale že mají svoje
opodstatnění, z něhož pro nás plyne, že můžeme být celý
život free, ale jinak free. Postupně mně začalo svítat, že ty
svátky tu nejsou v prvé řadě kvůli mně, ale kvůli někomu Jinému,
jejž my máme oslavovat. A tak se pro mě těžiště Vánoc
pomalu přesunulo právě do dopoledne Božího hodu. Odsud totiž zní
skrze celé Vánoce ta skvělá zpráva: Jsme free!
Modlitba touhy
Pane, učiň, abych se k tobě obrátil,
i když tě nemohu vidět.
Pane, ty jsi má síla, i když tě nemohu pochopit.
Pane, ty jsi má spása, i když nemohu věřit.
Pane, ty jsi mé odpuštění, i když už nemohu litovat.
Pane, ty jsi má láska, i když nemohu milovat.
Buď tobě chvála!
Pomeyrol (Z. J. S.)
Blahoslavenství
Není jednoduché slyšet, natož zachovávat
Petr Hudec
Dnešní
stav světa – celý život je chorý. Kdybych byl lékařem a dostal
otázku: Co radíš? Odpověděl bych: Vytvářej ticho. Přiváděj lidi
k mlčení. Jinak se nedá zaslechnout Boží slovo,“
napsal Sören Kierkegaard. Blaze těm, kteří slyší Boží slovo...
Nejpřiléhavější překlad slova makarios prý není ani blahoslavený ani
blažený, ale šťastný. Ó jak jsou šťastni ti... tak by měl znít český
překlad textu. A to mě zajímá. Neláká mě blaženost ani nevím, co
si pod tím slovem mám představit. Ale toužím po štěstí, což je
pro mě spokojenost v životě. Otázka, jak dosahovat štěstí,
se ve mně ozývá tím silněji, čím jsem starší. Hledám moudrá
slova, rady, jak na to. A tady jedna taková rada je.
Na první poslech se to zdá snadné. Ó jak jsou šťastni ti,
kteří slyší Boží slovo. Jenomže Kierkegaard má pravdu: všichni jsme
nemocní hluchotou. Neumím naslouchat. Jednak na to nemám čas.
Mám tolik práce, nestíhám a už jsem se smířil s tím,
že je to trvalý stav. A potom se asi neumím ztišit
a zmlknout. Zmlknout totiž neznamená jen přestat mluvit.
Zmlknout znamená zcela vyčistit svoji duši, dát stranou své názory
a myšlenky a očekávat na Boží promluvení. Kierkegaard
píše: „Vytvářej ticho.“ A myslí na to vnitřní
ticho, aby zmlklo vše, co je ve mně. Když se to stane,
zaslechnete Boží hlas. Je to jako když v poušti najdete
životodárný pramen. Jenomže to samo ještě ke štěstí nestačí.
Šťastni jsou podle Ježíše ti, kteří Boží slovo slyší a zachovávají
je. Od slyšení k zachovávání však vede ještě dlouhá cesta.
Je ale nezbytná, pokud člověk touží po trvalém pocitu
uspokojení, že žije život, který má smysl, život, který za něco
stojí. Jak projít tu cestu od slyšení k zachovávání? K tomu
je třeba hodně vnitřní síly a kázně. Pomocí jsou i příklady
těch, kteří tou cestou prošli.
Lehkomyslnost
Co o tom
čteme v Bibli
Aleš Mostecký
S lehkým
srdcem (i myslí) slíbil Lában Jákobovi
mzdu. Všechno skvrnité a strakaté z mláďat. Proč by ne,
když nechá Jákoba pást jen jednobarevné ovce a kozy? Není tu nic
strakatého či pruhovaného. Dnes ne, ale za šest let? Kdo ví, co
bude. Dnes se lehko slibuje.
Lehce
odevzdal Juda prostitutce (nevěda,
že je to jeho snacha Támar) do zástavy odznaky svého
postavení jako závdavek platby za její služby. Zítra jí sem
pošle smluvené kůzle. A co když tu zítra ta žena nebude? Ale, co
by nebyla!
Do třetice:
„Vydáš-li do ruky Amónovce, ten kdo mi vyjde naproti
z mého domu, bude patřit Hospodinu, obětuji ho v zápalnou
oběť.“ Poznáváte? Jiftách. Koho tak lehkomyslně zaslíbil, teď
není důležité. Jde o vítězství – těch obětí na naší
straně bude víc. Tak po boji přibude ještě jedna. Hle, vyjde mu
naproti s tancem jeho jediné dítě, jediná dcera! Proč jen se tak
lehce slibuje a nemyslí se na budoucnost?
To
jeden na budoucnost myslel. Když se mu bohatě urodilo,
postavil si větší stodoly, do nich vše uložil. „A teď
je budoucnost jistá,“ řekl si. „Na roky dopředu je
vystaráno, co se mi tak může stát?“ Třeba že nebude
už ani zítra, natož další roky. Jde i o to, jak
se na budoucnost myslí.
Lehkomyslnost
Chvála lehkomyslnosti
Marie Medková
Ukradli
mi kolo, protože jsem ho lehkomyslně zanechala na kraji, místo
abych ho zavezla do středu trojúhelníku zaparkovaných kol. Jaká
začátečnická chyba u ostřílené uppsalské studentky. Ne že by
snad nebylo zamčené, to by byla nezodpovědnost, ba bláznovství. Ale
psychologicky vzato: vyzývalo ke krádeži. Opustila jsem ho
s lehkou myslí, důvěřivě. Při pohledu na prázdné místo jsem
nemohla pochopit, že mé, ne jiné kolo, nadobro zmizelo. Věřila
jsem, že právě mé kolo přece nikdo neukradne. Staré, s mizernými
brzdami, uříznutým zadním světlem. Spolehla jsem se na to
tak, že jsem ho nechala „na ráně”.
Lehkomyslnost
někdy vyplývá z nepřemýšlení o věcech, častěji však
ze spolehnutí se. Ze spolehnutí se, že všechno
zvládnu, že ten provaz vydrží, že druzí pomohou, že mě
Bůh opatruje. Často se vyplácí, proto jí mnozí z nás přímo
oplýváme. Když to nevyjde, vyčítáme si, že jsme byli lehkovážní,
nezodpovědní, neopatrní. Nebo to jiný obstará za nás. Proč ale?
Jakto, že najednou se z lehkomyslnosti, nad kterou
se shovívavě a spiklenecky usmějeme, stane něco
negativního? Není to ta stejná lehkomyslnost, i když její
výsledky jsou náhle tristní?
Pro
jasnost pojmu by bylo lepší, kdyby se lehkomyslnost říkalo tomu,
co nepůsobí pohromy, a třeba lehkovážnost tomu, co je působí. To
bychom ale museli předem vědět, co se stane. Něco se může
stát. Jak praví maminky: Nemusíš lézt po skalách, umřít lze
i na ulici.
Nevíme,
co se může stát. Nezávisí to na nás a nemůžeme
se vyhnout spoustě nepříjemností, jež s životem přicházejí.
Můžeme se zavřít do domu a nevycházet ze strachu
před auty, padajícími cihlami, cholerou či rakovinou. Můžeme vše, co
přichází, brát s lehkou myslí, se spolehnutím se. Důvěrou
hodně přijímáme i dáváme. Spolehněme se tedy. Zbývá už jen
maličkost, která závisí jen na nás:
Na koho?
Lehkomyslnost
Lehkovážná bezstarostnost
Filip Dušek
Ve slovníku
k heslu lehkomyslnost najdeme synonyma nerozvážnost,
lehkovážnost, bezstarostnost a příklad lehkovážného mládí. No,
to jsme to my mladí pěkně dopracovali, když v očích moudrých
starců jsme lehkomyslní. A tak jim dejme šanci a dokažme,
co vše umíme lehkovážně dělat: lehkomyslně se vyfláknout
na školu a zadané úkoly – vždyť nás tam stejně
posílají oni; s lehkou myslí se spontánně bavit
do hlubokých ranních hodin a vykašlat se na následky
pro naše zdraví i obecné blaho; nerozvážně se pouštět
do dobrodružných výprav za poznáním a za adrenalinovými
sporty; bezstarostně umět říkat ANO i NE na požadavky
druhých podle svých potřeb. Jak je to snadné, skoro tak jako žít.
Výčet je to nedokonalý, ale přiznejme si, není ten život bez starostí
přece jen krásný? Kdo by se měl trápit tím, co přijde zítra.
Vždyť následky bývají mnohdy drtivé.
A ejhle,
Ježíš říká taky něco o netrápení se zítřkem. Takže nás
i Bůh nabádá k nerozvážnosti? A tu pozor! Jediný
případ, kdy nemáme právo být lehkovážní, je případ naprosto
bezstarostného se spolehnutí na Hospodina. Ano, buďme
bezstarostní, ale pouze při životě v Kristu. Jenom tak můžeme
být i za bezstarostný život plný nerozvážných průserů komu
vděční a mít naději.
Anketa
Lehkomyslnost
Co berete na lehkou váhu?
Homer Simpson
pracovník jaderné elektrárny
Svoji
těžkou váhu, výhrůžky hypotečního agenta, přehřátí reaktoru
v naší továrně (to byste nevěřili, jakej srandovní šrumec kolem
toho lidi nadělaj) ... a pak taky dobrovolný brigády
v našem kostele.
Jan Blažek
armádní kaplan, 43 let
Většinou
svou životosprávu. Někdy také rád zdravě riskuji. Adrenalinové
sporty však nemám rád.
Marcela Švejnohová
redaktorka českého rozhlasu, 25 let
Svoji váhu.
Daniel Dušek
veterinář a varhaník, 34 let
Záleží na žebříčku hodnot. Na lehkou váhu beru to, co mě nebaví
a nezajímá, selektivně vytěsňuji. Častěji ale beru na „těžkou váhu“ mnoho věcí, které za to nestojí.
Hanka Šormová
programový sekretář YMCA Praha, 47 let
Není
lehké brát něco
na lehkou váhu, protože i to, co já považuju
za nepodstatné, je pro někoho tak důležité, že mu to
uzavírá cestu k věcem podstatným. A tak alespoň sám sebe
by měl brát člověk s nadhledem...
Antonín Plachý
ředitel azylového domu, 46 let
Někdy,
když lidé kolem mne hovoří o svých problémech, mám tendenci si
v duchu říkat: „Co ty tvoje problémy, ale ty moje!“
Nic nemáme brát na lehkou váhu, snad bychom si měli jen
zachovávat střízlivý a nezavádějící nadhled.
Miki Erdinger
student ETF a FF - sociální práce, 23 let
Rád
bych byl, kdyby odpověď zněla „NIC“, ale tak to není.
Je toho asi spousta, ale snad to nejsou důležitá rozhodnutí. A lze
vůbec brát vše vážně? Asi jistá lehkovážnost je pro život nutná,
jinak bychom se z toho zbláznili.
Dobromila Krupová
vedoucí peč. služby Diakonie ČCE, 51 let
Snažím
se přecházet pomluvy (vůči jiným i sobě). Někdy věci,
které se později ukáží jako hodně závažné.
Filip Keller
tajemník - farář mládeže, 30 let
Někdy
život, zdraví, svěřené hřivny (tj. co je mi dáno, abych uváženě
užíval a zhodnocoval), nejapné poznámky, křik choleriků,
Nemocnici na kraji města, ješitnost...
Marie Medková
studentka teologie, 20 let
Většinou starostlivost rodičů a kamarádů... Pokaždé „zlehčuju“
něco jiného a myslím, že je to tak správně. Závažnost
události nebo třeba zákazu se může měnit podle okolností a my
tomu přizpůsobujeme své chování.
Hana Ryšavá
varhanice, 30 let
Nevím, tuším ale, že to moc neumím.
Darja Kocábová
klinická psycholožka, 72 let
Snažím
se brát na lehkou váhu třeba pomluvy a závist, ale
jde to těžce. Těžkomyslnost ovšem jako protiklad také není žádoucí.
Lehkomyslnost je neodpovědnost, ale nebrat sebe sama smrtelně vážně
a odlehčit vztah k prohřeškům druhých prospěje.
Antoinette Steiner
farářka ve Švýcarsku, 30 let
Mohla
bych říct, že pro mne nejsou příliš důležité materiální
otázky, ale není to úplně čestné, protože mi v životě nic
z toho nikdy nechybělo. Je to tedy falešné. Nebo otázka
vzhledu..., ale také to asi není úplně pravda. Všechno má svoji
důležitost. Ale je třeba vědět, jakou.
Renata Bělunková
moderátorka a redaktorka rádia Proglas, 27 let
Tak
třeba vrásky od smíchu, jizvy na kolenou z dětských
let a přelétavou náladu mých přátel. Už vím, že nelze brát
všechno vážně, jinak se můžete snadno sesypat z úplných
maličkostí a hloupostí.
S Londýnem
jsme se dohodli, že když se půjdeme k někomu
vykoupat, tak s sebou vezmeme tajně igelitku rozmašírovaných
plodů jeřabin, které pak budeme po vlastním koupání vyplavovat…
Každý jsme si naplnili igelitku kaší, přes to ručník a vyrazili
jsme se jako koupat. Londýn šel k Němcům a já
k Jardovi Kukalovi. Dělal jsem, jako že se koupu,
a zatím jsem vyplavoval.
Potíž
byla v tom, že v koupelně byl jediný záchod. Práce mi
šla pomalu…
Rány
do dveří početněly i sílily. Zájemců už byl celý zástup.
Byl jsem bezradný a zmatený, pustil jsem vodu na plný pecky
a vyndal zátku z vany, že to vzdám a vypustím.
Záhy se však kaší z jeřabin ucpal odpad. Zavřel jsem vodu
a šel pomalu ke dveřím, které se úplně prohýbaly pod
ranami a za kterými řvala matka: „Okamžitě otevři, ty
blbečku, ať jsi nahatej nebo ne, vždyť už jsi tam přes hodinu a půl,
to se všichni máme kvůli tobě potentovat?!“ Rezignovaně
jsem otevřel, děti se hnaly k míse - a já stál u vany
plné červené hmoty, ruce červené až k ramenům, zpocený
a zničený. Jeden z návštěvníků vyštěkl: „Ty ses
nekoupal, tys tady rozpouštěl mrtvolu v kyselině!“
Sváťa
Karásek: Víno tvé výborné, rozhovory (s.161)
|
|
Lehkomyslnost
Ve výtvarném umění
Ondřej Macek
Lehkomyslnost.
Na první pohled není úplně
jednoznačné, že patří mezi neřesti. M. B. Braun (a jeho
pomocníci) se nejspíš vzdal všech atributů a předmětových
nápovědí a vyjádřil ji pouze pomocí spíš přihlouplé usměvavosti
a tanečního pohybu. (Na druhou stranu, kdo by se s ní
zas nechtěl rozběhnout a víc než uvolněně se zasmát.)
Braunova
socha Lehkomyslnosti (podobně jako další) má uraženou pravici. V té
mohla držet například kytici, ptáčka na vějičce. Jinak mívá
Lehkomyslnost ve vlasech větrník či stojí na rozsypaných
růžích.
Lehkomyslnost
Žiješ bezstarostně? Lehkomyslnost mládí?
Anketa
Žiješ bezstarostně?
Ne, to by asi nebyl život. (student, 25)
Žiju se starostma, čili nežiju bezstarostně, i když zatím nemusím řešit problémy uživení rodiny a jiné veselé věci. (studentka, 23)
Ne. I když se říká „bezstarostné dětství”, dělala jsem si tak v 7 letech mnohem víc starostí. (studentka, 18)
Ne, ale moje starosti jsou spíš malé. (studentka, 18)
Subjektivně: NE, objektivně: ANO. (student, 16)
Určitě ne, ale rád bych bezstarostně žil. (student, 17)
Nežiju. Vždycky člověk najde něco, co mu dělá starosti. Ježíš říká, abychom se nestarali o zítřek, ale pro mě je těžké důvěřovat, úplně se spolehnout na jeho slovo. Přesto je mou touhou spolehnout se plně a slepě a všechno Mu přenechat. (švéd. student teologie, 21)
Absolutně. (švédský strojní inženýr, 62)
Co je starost? Že člověk neví, co si má vzít na sebe, nebo spíš, že člověk nad věcmi přemýšlí? Nevím, jak mám odpovědět. (švédská studentka pedagogiky, 26)
Nevím, moc o tom nepřemýšlím. (středoškolák, 17)
Jak projevuješ svoje lehkomyslné mládí?
Nijak, mládí už tu bylo. (student, 25)
Lehkomyslně se chovám ke svému tělu a svému zdraví a s určitou lehkomyslností taky ke studiu. (studentka 23)
Nedělám si starosti s domácností, neberu moc vážně školu. (studentka, 15)
Můžu se třeba opít a není to až takový trapas a hlavně to nikomu tak neublíží. (studentka, 18)
Dělám různé blbosti. (studentka, 18)
Nejsem lehkomyslná. (studentka, 15)
Nemám rád povinnosti, si dělám, co chci. (student, 16)
Asi nejsem tak zodpovědný (k sobě a k druhým), jak bych měl být. (student, 17)
Chovám se jako děcko. (školák, 14)
To mně zní negativně. Nebrat nic vážně, být povrchní. Všechno nějak dopadne, nezodpovědný přístup. (švéd. student teologie, 21)
Neposlouchám, co mi druzí říkají, a dělám věci na truc. (švédský strojní inženýr, 62)
Být pozitivní a bavit se. (švédská studenka, 26)
TANEČNÍK NA LANĚ
Rabi
Chajim z Krosna, Baalšemův žák, přihlížel jednou se svými
žáky představení provazolezce. Sledoval ho s takovým
soustředěním, že se žáci začali divit, co ho na tom
bláznivém divadle může tak upoutávat. „Tento muž,“
odpověděl rabi, „nasazuje do hry vlastní život. Nemohu
říci proč. Jedno je ale jisté: V okamžiku, kdy se prochází
po laně, nemůže myslet na svých sto zlatých, které si tím
vydělá, neboť kdyby na ně pomyslel, zřítil by se.“
Martin
Buber,
Chasidská
vyprávění
|
|
Kam na školu
Proč studovat
církevní školu
Eva Drozdová
Několika
studentů církevních škol jsem se zeptala: Proč jsi
se rozhodl/a studovat na církevní škole?
Protože
mě trochu zajímá teologie (sociální předměty jsou taky zajímavé), ale
nejsem žádný teolog. Jeden z důvodů je i ten, že to je
denní studium (dálkové mi nevyhovovalo) a je to církevní škola.
Sice ne evangelická, ale to nevadí. Je tu určitá ekuména, a člověk
po čase zjistí, že ačkoli jsme každý z jiné církve,
přece nás spojuje jedno pouto, a tím je víra v Ježíše
Krista.
J. Šimšová, studentka
DORKAS v Olomouci
Přijde
mi úžasný luxus moci studovat něco nejen pro zaměstnání a získání
specializace, ale fakt pro život. Chci se tu naučit žít s Bohem,
studovat Bibli a získávat základy pro práci s lidmi.
studentka ETS Praha
A proč
ne? Je to škola jako každá jiná. Akorát máme jednu hodinu týdně
náboženství a sem tam nějakou nepovinnou mši. A taky
se na vás nikdo nekouká jako na blbce, že jdete
v neděli do kostela, a proto nemáte čas.
Daniela
Stolařová, studentka Arcibiskup. gymnázia v Praze
Zatoužil
jsem hlouběji poznávat Boha a studovat Písmo. Začal jsem
uvažovat o studiu na biblické škole a když jsem viděl,
že Bůh mému záměru žehná, přihlásil jsem se po rozhovoru
se svým pastorem.
student
ETS Praha
Protože
jsem to měla blízko domova, ale to není ten pravý důvod. Neovládám
moc matematiku, nebaví mne. Na naší škole
matematika není a na školu jsme se dostala. Jsem moc
ráda, že tu studuju.
studentka CSZŠ Brno
Myslím
si, že církevní školy jsou lepší, už proto, že jsou menší,
mají lepší (osobnější) přístup ke studentům. Není to jen prosté
střídání kantorů před tabulí. Čekala jsem více věřících studentů,
věřící učitele. Úmyslně jsme se přihlásila na křesťanskou
školu, moje představy se splnily. Mělo by být více takových
škol.
studentka CSZŠ Brno
Na školu
mě přilákala její pověst - a s ní právě i to,
že se jedná o školu, kde víra a křesťanství má
své pevné místo. Neměla jsem o ní příliš konkrétní představy,
kromě toho, že se tu dozvím víc o práci s dětmi.
Vítala jsem okolí věřících lidí a trochu tušila, že mně to
nějak pomůže i v mé osobní cestě za Bohem.
Hana
Gronová, absolventka VOŠ Svatý Ján pod Skalou
Protože
jsem měla jistotu, že tady budu přijata. Přijata nejen na školu,
ale přijata „za svou“. Dostala jsem tu šanci.
studentka CSZŠ Brno
Vždy jsem chtěla studovat sociální obor. Toto přání mě vedlo ke hledání
školy. Nejsem nejlepší studentkou, tak jsem musela hledat školu
kterou bych zvládla. Tímto nechci říci, že na církevní
školu se může dostat každý. Musíte mít vědomosti. Nic není
zdarma, jak se říká. Tato škola je celostátně uznávanou
a studenti jsou dostatečně připraveni na svoje budoucí
povolání (i co se praktické stránky týče). Vyrostla jsem
v nábožensky založené rodině a i z tohoto důvodu
mi vyhovuje tato škola. Studenti tady nekouří, neberou drogy ani jiné
omamné látky. Jsme tady jedna velká rodina. Pomáháme si navzájem.
Myslím si, že tak by to mezi křesťany mělo být. Pán Vám žehnej.
Ester
Martynková, studentka DORKAS v Olomouci
V
posledních devíti číslech Bratrstva jsme Vám představovali školy.
Církevní školy. Školy, jejichž zřizovatelem jsou církve. Představili
jsme Vám jen jejich zlomek – jen v Katalogu církevních
škol a školských zařízení, který vydává školská sekce České
biskupské konference, je jich celkem uvedeno 126, od mateřských
po vysoké. Českobratrská církev evangelická je zakladatelem
celkem osmnácti škol – tří mateřských a základních, osmi
speciálních škol při střediscích Diakonie, tří středních odborných,
tří vyšších odborných a jedné konzervatoře. Církevní školy
a školská zařízení jsou vesměs otevřeny všem, bez ohledu
na jejich náboženské přesvědčení. Studovat na těchto
školách mohou tedy i ti, kteří nemají žádné náboženské povědomí,
ale jsou ochotni přijmout jejich duchovní rozměr. Přestože celkový
počet církevních škol není v poměru ke státním školám nijak
veliký, jedná se o velmi významnou alternativu, po které
je u nás stále větší poptávka. Církevní školy nabízejí nejen
vzdělání a výchovu k obecně platným zásadám civilizované
společnosti a umožňují svým žákům vzdělání a výchovu
v křesťanském duchu. Stejně tak v těchto školách najde své
místo i ten, který by ho vinou svého postižení nebo sociálního
zařazení jen velmi těžko hledal ve „světské“ škole.
Film
X-man
Mery
X-Men 2, X-Men 2
(USA 2003, 120 min)
scénář: Daniel P. Harris
kamera: Newton Thomas Sigel
režie: Bryan Singer
hrají: Patrick Stewart, Hugh Jackman, Ian McKellen, Halle Berry
Fanoušci komiksového žánru si přijdou na své. Vám, kteří jste viděli
první díl a líbil se, doporučuji shlédnout i jeho
pokračování. Je nabitý triky, příběh je trochu temnější než minule,
ale na druhou stranu se tvůrci snažili zachovat stejný
styl. A ten mám ráda (stejně jsem to ocenila i u Men
In Black II). Děj je rychlý a strhující. Je rozhodně vidět,
že tvůrci měli k dispozici mnohem více peněz než minule.
Hrdinové
tentokrát nezachraňují lidstvo před tou horší částí mutantní
společnosti, ale musí se postarat sami o sebe. Nepřítelem
tedy není zlý mutant, ale člověk. Dozvíme se trochu
víc o Wolverinovi, Rogue se zbavuje obav z kontaktu
s jinými osobami a také nás
čeká smutná chvilka.
Okénko
Kosmos
JanSkála
Komu
připadá Země málo tajuplná, ať pohlédne do vesmíru. Dohlédne
hodně daleko, ale až na konec ne, protože vesmír je
nekonečný. Původně, říkají, měl vesmír velikost jednoho atomu
a všechna hmota v něm byla smrsklá. A pak nastal
Třesk. Nyní se vesmír rozpíná, okolo něj ale nic není, ani čas,
ani prostor, a tak proto je nekonečný. O budoucnosti jsou
dvě hypotézy: buď se bude rozpínat dál, anebo se zas
smrskne. Nevím ale, která z nich v současnosti vede (má
víc příznivců). A co bylo před Třeskem? Zřejmě nějaké bezčasí.
Ono je to s tím bezčasím docela komplikované. Já osobně mám
takovou teorii, že „před” bezčasím byl pravě ten
svět, v němž teď žijeme. Takže budoucnost už byla. Ale
nenechejte si tímto nenadějným (a snad kacířským) výplodem
zkazit náladu, podobných teorií jsem stejně jako kdokoli schopen
vymyslet mnoho, a raději poslyšte anekdotu:
Astronóm
mal prednášku v synagóge. Na konci hovorí: Niektorí
odborníci si myslia, že naše slnko vychladne a všetok
život zahynie o 4 až 5 miliárd rokov.Zrazu niekto zo sály
sa pýta: Prosím, koľko ste to povedali?- 4 až 5 miliárd rokov.-
Chvála Bohu! Ja som najprv počul, že miliónov.
Dělníci víry
Evangnet - teologie internetu?
Rozhovor s Filipem Kellerem a Tomášem Hančilem
ptal se Samuel Titěra
Evangnet.
Rozcestník, nabízející více než jen cestičky ke stránkám sborů
ČCE, ústředí, časopisů a mládeží: najdete zde také aktuální
databázi kontaktů na faráře a sbory, časy konání
bohoslužeb. Zároveň Evangnet hostí většinu sborových stránek; díky
tomu je jejich vyhledávání velice snadné: jmenosboru.evangnet.cz –
a jste tam, kde potřebujete být. Prostřednictvím podobně
jednoduché emailové adresy můžete zkontaktovat zástupce sboru, aniž
byste věděli, jestli zrovna má kazatele a kdo jím je. Rozbíhá
se také debata na aktuální témata víry, administrace
a mnohého dalšího. Jednou z nejdůležitějších nabízených
služeb je i Evangnetický kalendář s nejaktuálnějšími
informacemi. O tom, jak to, že tu Evangnet najednou je
a proč, jsme si povídali s Filipem Kellerem a Tomášem
Hančilem.
ST:
Jak byste starému konzervativnímu člověku, který prohlašuje,
že počítače jsou jistě ďáblův vynález ženoucí lidstvo do zkázy,
vysvětlili smysl Vaší práce?
FK:
Těžko.
ST:
Dnes to vypadá, že Evangnet je (odjakživa) profesionální balík
služeb, nabízený zdarma, dobře fungující, rychlý - a přece tu
ještě před časem nebylo nic. Jak to všechno začalo?
FK:
Ve sboru v Praze
u Salvátora. Mluvili jsme nejdřív o internetových stránkách
pro Salvátor, pak jsme se přeorientovali na rozcestník pro
všechny sbory – chtěli jsme podpořit elektronickou komunikaci
v rámci církve. Zpočátku šlo hlavně o průhledné adresy
a přehled informací o všech sborech na jednom místě.
Když Evangnet začínal, měly už některé sbory internetové stránky
i e-mailové adresy. Ale každý někde jinde a těžko se v tom
orientovalo. Dnes jich je většina na Evangnetu.
TH:
Rozšíření orientace na službu
pro celou církev bylo reakcí na absenci odpovídající aktivity
v oblasti internetu ze strany Synodní rady. Přitom nejde
jen o praktickou stránku věci (např. informace o sborech),
ale i o teologickou rovinu. Elektronická komunikace je
novým prostorem, ve kterém se musíme naučit pohybovat
a stejně jako ostatní svět ho coby církev proměňovat.
ST:
Co vás vedlo k rozhodnutí provozovat služby Evangnetu
na profesionální úrovni? Výsledek je jistě velikým usnadněním
komunikace v církvi – ale nikdo Vás k tomu nenutil,
možná ani nedával požehnání. Pokud vím, tak ani synod ani SR zatím
tuto Vaši práci oficiálně neocenili.
FK:
Aby Evangnet obstál, musí být
na úrovni, která bude budit důvěru i u pochybujících,
a musí poskytovat služby, které budou uživatelé považovat
za užitečné. O takovou úroveň se snažíme; zpřehlednění
a zjednodušení komunikace v církvi bylo jedním z našich
cílů. Opravdu nás k tomu nikdo nenutil a požehnání jsme
nečekali. Synodní radě jsme spolupráci nabízeli, zatím zůstalo
u toho, že sekretářka SR aktualizuje informace o všech
sborech (registrované sbory si informace mohou měnit přímo).
ST:
Stojí za financováním serveru a Vaší činnosti jen vaše
obětavost a příspěvky občanského sdružení, nebo máte nějakého
bohatého mecenáše? Co podpora z církevního ústředí?
FK:
Mecenáše nemáme, bohatého už
vůbec. Z církevního ústředí také nic nedostáváme. I když
pro Evangnet pracují všichni zdarma, samozřejmě něco stojí technické
vybavení, datové přenosy, doména, atd.
TH:
Evangnet přerostl nápad
skupinky nadšenců a stal se z něj portál
s celocírkevní působností. Bylo proto nutné mu dát právní formu,
lépe zaručující kontinuitu, finanční zajištění atd. Církevní vedení
opravdu neprojevilo o práci Evangnetu nejmenší zájem, i když
jsme s jednotlivými představiteli o Evangnetu osobně
mluvili. Ostatně je tomu tak dodnes. Proto jsme se rozhodli
založit občanské sdružení, které je nyní právním subjektem stojícím
za Evangnetem. Má svoje vedení, stanovy a chce se stát
bází, která z Evangnetu udělá víc než jen aktivitu nadšenců:
důvěryhodnou instituci s jasnými pravidly a s dostatečným
zázemím pro pokrytí potřeb uživatelů, k jejíž aktivitě se mohou
připojovat další. Kdokoli chce práci Evangnetu podpořit, může se stát
jeho členem.
ST:
Jaké má Evangnet personální a technické zázemí?
FK:
Začínali jsme ve třech, trochu se to obměnilo, základ
zůstává, postupně přibylo pár dalších, kteří mají na starost
třeba určitou část. Všechno, co vzniká na vlastních počítačích,
končí na jednom serveru.
ST:
Kolik ze svého volného času strávíte prací pro Evangnet?
FK:
Někdy víc, někdy míň. Celkem dost. Vyčíslit to nedokážu.
TH:
Evangnet pomalu roste do fáze, kdy již nebude možno očekávat
jeho růst bez honorování práce klíčových spolupracovníků. Pomalý
rozvoj, se kterým se stále potýkáme, je často způsoben tím,
že se na Evangnet dostává až po placené
práci, brigádě atd., tedy po zajištění živobytí.
ST:
Máte nějaké další blízké cíle? Co dál?
FK:Cíl
základního rozcestníku se vcelku naplnil, začíná se užívat
i Evangnetický kalendář. Ten se může stát dobrým pomocníkem
pro plánování akcí a informování o nich. – Rádi
bychom, aby se Evangnet stal prostorem pro diskuse ke konkrétním
akcím i na aktuální témata týkající se církve,
křesťanství, teologie, života.
TH:
Dlouhodobým cílem Evangnetu není však pouze informovanost
a interní církevní komunikace, ale změna přístupu k elektronické
komunikaci ze strany církve. Tím se dostávám zpět k první
otázce. Je třeba, aby byl Evangnet chápán jako misijní pokus, pokus
ovlivnit a proměnit elektronickou komunikaci. Jako pokus ukázat,
že církev nesmí tuto oblast zanedbat. Bude to dlouhý proces.
Evangnet notně klopýtá, ale máme naději, že se stane
místem, odkud bude působení víry prosvítat skrze monitory
nejrůznějšího typu...
ST:
Tak Vám přejeme hodně nadšené spolupracovníky. A díky
za rozhovor. •
Kniha
Samcologie
David Sedláček
„Ave
Maria, gratia plena.” Tento citát evokující mariánskou
spiritualitu není vybrán
náhodou. Knihu Martina Fendrycha „Samcologie“ jsem nemohl
dlouhou dobu nijak „uchopit“ přesto, že jsem byl
příběhem doslova „uhranut“. Zpětně, když jsem
po několikáté přemýšlel, čím mě tato kniha vlastně zaujala,
našel jsem si svůj klíč; jako bych četl nějaký novodobý rytířský
román.
Příběh
knihy je nesen několika rovinami, které se navzájem proplétají
a tvoří tak svět, kterým se hlavní hrdina Fukar prodírá.
Jedna rovina je jakousi profánní oblastí, je to upadlý svět boje,
intrik, prostředí tvrdé a záludné politiky České republiky
jednadvacátého století (se vším post-komunistickým marasmem)
a mafiánských praktik. Fukar táhne od jedné překážky
ke druhé, obchází nástrahy, někdy upadá do léček a pastí,
svádí bitvy s „vnějším nepřítelem“ i se sebou.
Odnáší si z nich šrámy a jizvy, které zdobí tvář bojovníka,
někdy však i věnce vítězství.
V tomto
světě není žádného světlého bodu, který by mohl dát naději na zvrat,
z něhož by vytryskla síla dobra. Dokonce ani „farář od nás
ze sboru“, jedna z mnohých postav příběhu, není
schopen onen záchytný bod poskytnout, navzdory svému duchovnímu
povolání. Jako by symbolicky představoval impotenci instituce, od níž
se přinejmenším očekává působivé slovo pokoje. Rytíř Fukar
se pouští každý den do nového boje spoléhaje na své
i Boží síly (na imaginárním štítě nese slova písně „Pán
Bůh je síla má“), přesto je jeho energie vždy brzo vyčerpaná
a s tím snad i ideál boje dobra se zlem. Kam
se v takové situaci uchýlit?
Jestliže
jsem se na začátku dotkl mariánské spirituality
středověkého rytíře, pak právě pro druhou rovinu Fendrychovy knihy.
Bojovník Fukar se totiž má kam schovat, ví o jednom světlém
bodě; rytíř Fukar se utíká do odpočinutí či spočinutí
v náruči své madony. Jde o klíčovou postavu příběhu,
Fukarovu těhotnou ženu Magdu. Ona je tím protipólem k rozháranému
světu, jakýmsi svatým místem. Ona je téměř nehybnou, jakousi
nadsvětskou ikonou (i když v tomto světě a z masa
a kostí) a jen pouhé zření životaplné madony Magdy uvádí
rytíře Fukara do blaženého vytržení. Vše je postaveno
do protikladu: rychlý, chlapský (velmi zranitelný) svět
nelítostného boje a těhotenstvím „zpomalená“ Magda,
ztělesňující pokoru a mírnost. Mnohovrstevnatý labyrint
Fukarových zápasů a Magda, která se téměř po celý
příběh nachází v jakési svatyni „kuchyně a horního
pokojíku“. Fukar neustále poznává, že těhotná madona Magda
ve své pokoře a mírnosti ví; ona ví mnohem víc, ona zná
tajemství života. Ona je znamením života. Možná proto nemůže Fukar
trvale přebývat v její svaté přítomnosti a utíká opět
na cestu hledání sebe sama, mnohdy naštván na svou madonu,
drážděn její jinakostí.
Možná
čtenáři Fendrychovy knihy objeví jiný klíč, možná budou strženi
hledáním „zcela náhodných a neúmyslných“ podobností
se skutečností, možná je více zaujme kriminální zápletka. Ať tak
či onak, stojí tato kniha rozhodně za přečtení.
Nápadník
Podobenství naostro
David Nečil
Nad
smyslem a významem biblických podobenství či
příběhů lze přemýšlet různými způsoby. Někdy stojí za to si je
nejdřív prožít. Jak se to dá dělat? Například tak, jak to
uskutečnili na kursu v Křižlicích. fk
Podobenství o dělnících na vinici (Mt 20,1-16)
Základem
úspěchu bylo, že jsme nikomu nic neřekli. Jenom jsme sdělili,
že služba na druhý den je obtížnější, a proto
se nebude losovat jako obvykle, ale bude dobrovolná. Ovšem
výjimečně za určitou odměnu.
Protože
brambor na škrábání bylo opravdu hodně, přibírali jsme další
a další v různých částech dne. Večer pak byli všichni
odměňováni – napřed ti, co pracovali od večeře, pak ti
z odpoledne, od oběda atd., přesně podle podobenství.
První
byli mile překvapeni – taková čokoláda po pěti dnech
na táboře není k zahození, ovšem radost brzo vystřídaly
protažené obličeje a vztek těch, kteří čekali přece jenom víc,
když poctivě pomáhali celý den. Bručeli přitom, jak je to
nespravedlivé. Oproti podobenství tu ovšem byl také jeden rozdíl: ti,
kteří pracovali jenom krátce, pak začali odměnu odmítat – že si
ji za takovou chvilku nezaslouží. To bylo moc potěšitelné.
Celkově však převládaly výhrady a nespokojenost.
Nakonec
přemýšlivější přišli na to, o co jde. Pak jsme četli
podobenství a mluvili o spravedlnosti.
Téma
trpělivosti na motivy Izákova příběhu o kopání studní
(Gn 26,15-25)
Každý
z účastníků dostal list papíru, ze kterého měl natrhat co
nejdelší pruh papíru. Asi po patnácti až dvaceti minutách
si každý měl svůj papír podepsat a pak byly sebrány k „měření“.
Vzal jsem svazek všech proužků a před očima účastníků roztrhal
na malé kousky. Mluvili jsme o jejich pocitech, o marnosti,
o tom, jaké to je, když někdo zmaří naše úsilí. Nakonec jsme
četli o Izákovi, jak kopal studně a i přes úklady
nepřátel se nevzdával.
Výstavu
obrázků postižených dětí „Já a můj asistent“ si
v třebechovickém ev. kostele prohlédlo téměř 180 návštěvníků.
Výtěžek 1975,- Kč využije sdružení Mirabilis k podpoře školního
asistenta pro Madlenku V. (1. třída ZŠ).
Věřící starokatolíci se budou scházet k pravidelným
bohoslužbám v jihlavském kostele Českobratrské církve
evangelické každou neděli v 11 hodin. První slavnostní
bohoslužby se konaly na první neděli adventní.
Jordánský vynálezce
zkonstruoval speciální modlitební koberec vybavený elektronickým
zařízením, které ukazuje počet pokleknutí. Vedla ho k tomu
skutečnost, že jako mnoho dalších muslimů zapomíná, kolikrát
poklekl během některé z pěti každodenních modliteb pravověrného
muslima.
Američtí archeologové našli v jeruzalémském údolí Kidrón
náhrobek s textem, podle něhož tam byl pohřben Simeon. Jemu
bylo podle biblického svědectví předpověděno, že neuzří smrti,
dokud nespatří Hospodinova Mesiáše. Když rodiče přinesli Ježíše
do chrámu, vzal jej Simeon do náruče a chválil Boha.
Muzeum T.G.M.
Rakovník a Římskokatolická farnost v Rakovníku pořádaly
třídenní Festival duchovní hudby, na kterém mimo jiné vystoupil
pěvecký sbor Církve bratrstké v Rakovníku.
Dvanáctej
Báječnej bál bude 16. ledna v sále středního odborného
učiliště, Učňovská 1, Praha 3 (konečná tramvají č. 1, 9, a 39
„Spojovací“). Ač na jiném místě, tradiční zůstává
začátek v 19.00 hod. Stejně tak je počítáno s tanečními,
které budou předcházet.
Mirabilis
připravuje nástěnný kalendář s obrázky postižených dětí na rok
2004. Objednat si jej můžete na jaroslav.matuska@upce.cz,
737 739 389. Stojí 85,- Kč a podpoříte tím asistenční
službu. Více na http://www.mirabilis.cz.
V kostele
u Martina ve Zdi v Praze
budou 24.12. půlnoční bohoslužby.
13.12.
bude v Soběslavi na náměstí Vánoční Rolničkovský jarmark,
na kterém budou klienti středska Diakonie Rolnička prodávat
svoje výrobky. Rolnička také přichystala kalendář na rok 2004,
ve kterém klienti nakreslili ty, kdo s nimi v Rolničce
pracují.
V lednu
2004 navštíví Českou Replubiku zakladatel hnutí „Víra
a Světlo“ a „Archa“, Jean Vanier.
K veřejnosti promluví v pátek 16.1.2004 v Praze
a v neděli 18.1.2004 v Brně. Pořadatelé nabízí
rodinám s mentálně postiženými členy účast na jednodenním
programu, který je vyhrazen setkání Jeana Vaniera s komunitami
hnutí Víra a Světlo. Více na http://viraasvetlo.evangnet.cz, tel
548 527 998 nebo 603 831 735.
Církev
Nová synodní rada
Eva Drozdová
V sobotu
22. listopadu 2003 při slavnostních bohoslužbách v pražském
kostele U Salvátora byla instalována nová synodní rada
Českobratrské církve evangelické, na šest let tak, jedna žena
a pět mužů, přijali vedení své církve. Takto by mohla znít
zpráva z tisku, ale „kdo jsou ti krásní lidé“?
Zvykli
jsme si je souhrnně označovat „synodní rada“, tak nejprve
trocha statistiky: tři evangeličtí faráři, jedna lékařka, metalurg
a ekonom statistik. Průměrný věk je 56 let, dva z nich
se narodili na Vysočině, dva v Praze, další v Ostravě
a v Mladé Boleslavi – zde také většinou prožili své
dětství, a to i přesto, že se za svůj život
všichni v průměru stěhovali více než čtyřikrát. Většinou byli
pokřtěni v miminkovském věku, jen jeden až na prahu
dospělosti. Konfirmováno bylo pět ze šesti, a to
v průměrném věku 14,5 let. Dá se říct, že čtyři
pocházejí z tradičních evangelických rodin, dva si svou cestu
k víře a do kostela našli v mládí, do církve
se nenarodili, přišli do ní.
Otázky
i odpovědi jsme si posílali emailem. Odpovědi měly menší
zpoždění, které nepřičítám technickým problémům, ale nutnosti
se znovu a pozorně podívat na znělku Večerníčku, někdy
hledání ve slovníku. Těžké také bylo charakterizovat se jednou
větou, souvětí bylo povoleno. Výsledek Vám předkládám – „to
jsou ti krásní lidé“:
- Kdo nebo co Vás v životě formovalo (chcete-li,
nejvíce ovlivnilo)?
- Co se Vám vybaví, když se řekne „Jircháře“?
- Co je Vaším největším potěšením?
- Jaký je Váš nejhorší zážitek z křesťanského prostředí?
Joel
Ruml
- Rodinné prostředí a rodiče - každý jinak, sbory, ve kterých mi bylo přáno žít; tříleté nádenictví na stavbě a vůbec kontakt s lidmi necírkevními.
- Studentské roky s mnohým veselím a trochou rozčarování.
- Že se nemusím tvářit, že je všechno na mně.
- Leccos se dalo nést a unést, ale povinná účast na jednom
režimním janskolázeňském mírovém semináři, někdy v první
polovině osmdesátých let, to byla síla.
Mahulena
Čejková
- Rodina, skauting, evangelická mládež u Klimenta. Pořadí
nerozhoduje. V 50. letech minulého století, kdy jsem dospívala,
to byly velmi silné impulsy pro můj život. Měla jsem také štěstí
na výborné spolužáky na Akademickém gymnáziu v Praze.
- To byla kolej pro studenty bohosloví. Za mých mladých let se tam
konaly přednášky, kde se scházela mládež. Dnes je to už myslím
jinak. Budova je pronajatá nebo
dokonce prodaná?
- Mým
největším potěšením jsou vnoučata, rodina vůbec, a pak práce
na zahradě, na kterou mám čím dál tím méně času. Pak taky
muzika, aktivně i pasivně provozovaná. A čím jsem starší,
tím více stojím v obdivu před přírodou, kterou Pán Bůh stvořil
tak dokonale.
- To,
že se zhoršují mezilidské (omlouvám se za to
slovo) vztahy i mezi členy církve. Hádky ve staršovstvech
a nenávist. To je pro mne asi to nejbolestnější.
Pavel
Klinecký
- Chronologicky: Jaroslav Foglar – Jestřáb, Jiří Lejdar a Renatus
Schiller (oba faráři ČCE), kavárna Slavie sedmdesátých let, jazz
a gospely, jedna holka, co jsem si ji pak vzal, jeden kolega
dělník v ČKD - dnes bohatý podnikatel.
- Nezapomenutelný kvas, kde se rodila teologie v praxi,
krystalizovaly mentality, učilo
se žít a sranda a láska vítězila nad smutkem
a nenávistí.
- Ač
nikoli Heidelberský katechismus, tak samozřejmě to, že „nejsem
sám svůj“. Kdybych byl, zaplakal bych.
- To
mně vyprávěl jeden kolega farář před třiceti lety: v úterý večer
na schůzi staršovstva dohodli, že na jaře pozvou
na biblickou hodinu souseda – katolického kněze.
A ve středu ráno volal církevní tajemník, „jak to,
že organizujete nepovolenou ekuménu?“ Rozumíte, církevní
tajemník byl bolševický dohled, často bývalý estébák, a někdo
ze staršovstva mu to musel donést ještě v noci! Jak ten
Jidáš. Hned tak něco horšího mě nenapadá.
Miloš
Rejchrt
- Jak
to mám vědět? Jenom odhaduji: Kristus, Satan, rodiče
a sourozenci, manželka a děti, Ladislav Hejdánek.
- Jirchářské čtvrtky s Jiřím Němcem, Ladislavem Hejdánkem a Janem
Sokolem, posléze soužití s vícero mně dodnes
milými přáteli (a přítelkyněmi).
- Toulání prosluněným provoněným lesem, když rostou houby, smrže
obzvláště.
- Zbožné kecy, zvláště o lásce k církvi.?
Pavel
Stolař
- Asi
prostředí žižkovského a jarovského sboru, sdružení a všichni
faráři tamtéž.
- Kolejní prostředí, jehož atmosféru jsme studentům teologie my
„normální“ studenti trochu záviděli.
- Formulací otázky si říkáte o odpověď ve znění
Heidelberského katechismu: Mým největším potěšením v životě
i smrti je, že nejsem sám svůj, ale tělem i duší
spasitele
svého
Ježíše Krista – alespoň takhle nějak jsem si to zapamatoval
a tak se mi to moc líbí. Starobyle, ale krásně vyjádřeno.
A pak mám spousta malých potěšeníček, třeba když mě manželka
podrbe pod levou lopatkou.
- Některá nelaskavá jednání sester
a bratří, na kterých jsem se možná i podílel,
která se táhla dlouhou dobu a bez zřejmého smíření –
škoda. Konkrétní nebudu.
Pavel
Prosek
- Vlivů, které můj život formulovaly, bylo vícero. Těžko vyjádřit,
který opravdu nejvíce. Snad moje
žena.
- „Jircháře“ – na ty mám moc pěkné vzpomínky.
Jednak na přátele bohoslovce a také na pěkné čtvrteční
programy a setkání se zajímavými lidmi ( v období 1955
až 1960).
- V současné době v lidské rovině vedou vnučky.
- Setkání s necitlivým a nebratrským postojem k bližnímu.
- Kolik hodin spí čert?
- Jdou tři velbloudi po poušti v řadě za sebou. První
říká: „přede mnou poušť, za mnou velbloud“. Druhý
říká: „přede mnou velbloud, za mnou velbloud.“
A třetí říká: „přede mnou velbloud a za mnou
taky.“ Jak je to možné? (nápověda: nejdou ani v kruhu, ani
to není stín...)
- Na kolika vozidlech jezdí Večerníček?
- Co je to „patena“?
Joel
Ruml
- Prý
nikdy nespí, ale doufám, že existují metody, jak ho uspat,
a že také účinně fungují.
- Ten třetí lže. Ale já to znám a když jsem nad tím poprvé dumal,
tak jsem v tom hledal hodně všelijakých fíglů a ani trochu
jsem nemyslel na to nejjednodušší vysvětlení.
- Už jsem to dlouho neviděl, odhaduji, že tak na třech nebo
čtyřech.
- To
je talířek na hostii (přeneseně chléb k večeři Páně).
Mahulena
Čejková
- Čert nikdy nespí.
- To
fakt nevím (na tohle jsem byla vždycky špatná). Třeba je dohnala
další karavana. Nebo se stačili přeskupit a ten první šel
dozadu a teď je poslední.
- To
dopíšu, až se podívám
(myslím koníček, takové jednokolejko a autíčko).
- Náhodou našla ve slovníku! Patena, řecky diskos, obětní miska,
na níž leží hostie pokrytá pallou, od začátku mše
do obětování.
Pavel
Klinecký
- Dřív čert nikdy nespal. Ale snižovalo to jeho výkonnost, a tak
zavedli v pekle povinný spánek a třísměnný provoz.
Výkonnost čertů výrazně stoupla.
- Třetí velbloud byl trouba: šel jak velbloud za tím vpředu,
opakoval, co slyšel, a neměl vlastní názor.
- Nevím, a vy víte, kolikátý papír Večerníček ukazuje? To si
pamatuji právě z Jirchář - jednadvacátý. Ale nikomu
se nepodařilo spočítat, po kolika schodech vystupuje…
- Miska, zpravidla z vzácného kovu, na chléb, hostii při
Večeři Páně.
Miloš
Rejchrt
- Tak
tři-čtyři hoďky za jedno tisíciletí.
- a)
K jejich karavaně se přidal čtvrtý velbloud, b) Žádný
čtvrtý se nepřidal, ale ten třetí blbě viděl, c) Dobře viděl,
leč fata morganu, d) Neviděl nic a kecal, f) Nekecal a dobře
viděl, ale šel pozpátku.
- Ten
lítá, ne?
- Liturgické nádobí, talíř na
tělo Páně.
Pavel
Stolař
- Jistě narážíte na rozšířenou pověru, že čert nikdy nespí.
Protože však ani já jsem nedokázal zlobit své okolí nepřetržitě,
dovolím si tvrdit, že čert spí alespoň 6 hodin a 10 minut
denně, nejlépe však asi v neděli dopoledne při kázání.
- Když mluví velbloud, tak je možné snad už úplně všecko.
- Nejvýše na jednom, a to ještě kdoví jestli. Podle zákona
o provozu na pozemních komunikacích nejsou houpací kůň ani
monocykl vozidla. Šlapací autíčko také ne.
- Pro toto slovo existuje několik
výkladů:
- Zkomolený výraz pro nepravou Athenu
- Zmatený dotaz slováckého šachisty po patu
s králem na sloupci a. „Pat – hen – na - a“
- Nabídka něčeho nějakému Patovi
- Konzervativní výklad slova je miska na hostii.
Pavel
Prosek
- Čert nikdy nespí.
- Nevím, asi jde o přelud.
- Na „Večerníček“ nekoukám, připouštím, že nějaká
vozítka tam jsou.
- Patena je miska na hostie.
Členům
nové synodní rady a všem čtenářům Bratrstva dlužím odpověď
na otázku pod označením římská dvě – ten třetí velbloud
prostě kecá, vymyslel si to.
Věřím,
že členové nové synodní rady budou jako ti první dva velbloudi
v karavaně, a že také jako karavana, držící při sobě
a věrně jdoucí za svým cílem, budou spolu žít celých šest
let, na které si je zástupci církve na synodu zvolili.
Příchod karavany je vždycky radost. Tu radost přeji i do jejího
počínání. •
Zvnějšku obtloustlý kliďas, uvnitř často nejistý hledač; zvnějšku snad
i společník, zevnitř někdy samotář a nesmělouš; navenek
robustní fanda řádu, uvnitř soucitník s dost měkkým srdcem; co
vlastně jsem opravdu já?
Asi přátelská, spolehlivá. Spíš laděná optimisticky, i když jsem
dříve bývala veselejší. Mám ráda řád ve věcech (obecně; doma to
tak úplně neplatí). Nelžu a nekradu. Někdy nejsem trpělivá
a rychle se naštvu, pak mne to mrzí.
Jako svou charakteristiku doplnil fotografii básničkou Jiřího Oulíka:
Na židli značky „Thonet“
jde snadno napsat sonet.
Na židli značky „Dřevo Humpolec“
už to tak dobře nejde.
Dosti zručný kutil, zvláště v manuálních oborech, trpící komplexem nadceněnosti.
(dovětek, který chce mít u fotky:
Cílevědomě jsem se připravoval na zasedání Synodní rady již od nejútlejších let)
Prostorově výraznější, samonaštvávací, strýček Skrblík.
Jako většina mužských trochu ctižádostivý a ješitný. Má-li snad nějakou dobrou vlastnost – ponechává na úsudku druhých
Ach ta láska
Rodiče se rozvádějí
Rodiče mi řekli, že se rozvádějí.
Myslí si, že když jsem skoro dospělá, pochopím to.
Nemůžu se s tím ale vyrovnat.
Nemůžu jim to odpustit. Jak se k tomu mám postavit?
Ivan Ryšavý, farář a psycholog pro děti a mládež
Když jsem dostal Vaši otázku, udělal jsem si malou anketu mezi Vašimi
vrstevníky. Všichni odpovídali: to by se mě tedy strašně dotklo,
příp. to se mě strašně dotklo (ti, kteří to také prožili).
Rodina, manželství rodičů, to je jako hnízdo, základní prostor
bezpečí a jistoty. Když ho rodiče dětem berou, mizí i to
bezpečí a jistota. Váš prožitek je tedy úplně přirozený. Říkám,
prožitek. Skutečnost, pokud se Vaši rodiče rozejdou kultivovaně,
nemusí být zdaleka tak ohrožující.
A pak
je tu pohled rodičů. Vzpomínám si na případ z praxe
(jednotlivosti jsou pozměněny). Otec s dvěma skoro dospělými
dcerami. On cítí dlouho manželský nesoulad, odcizení. Byl dlouhodobě
citově vyhladovělý a deptaný. Mluvil o situacích z poslední
doby. Už nemohl v manželství dál. A dcery říkaly: „Ale
tati, vždyť je to doma docela dobré, až se pozmění tamto
a tamto, bude to zase dobré.“ Nebyl bych věřil, že mluví
o stejném manželství. Tak rozdílné pohledy. Ale, rozumíte: pro
ně to bylo to hnízdo, pro něj místo citového odcizení. – Zkuste
si udělat co nejreálnější obraz, jak to vnímají rodiče. Jak to cítí,
proč se chtějí rozejít, jak budou asi spokojení potom? Ba, mají
povinnost to hnízdo pro Vás držet, jak to jen jde. Ale mají také
právo na partnerský vztah, který jim vnitřně něco dává.
Jak
se k tomu postavit?
Radil jsem Vám seznámit se s pohledem rodičů. A z druhé
strany: znají oni Váš? Vědí, že totéž, co pro ně je třeba
„totální odcizení“, pro Vás je teplé a bezpečné
hnízdo? Není to moc pravděpodobné, ale možná to bude kamínek, který
ovlivní, kam se váhy rozhodování vychýlí, když jim to zřetelně
a opakovaně dáte najevo.
Dejte,
prosím, pozor, abyste se nedala zneužít. Pan profesor Matějček
napsal na jednom místě: Dítě se může stát jazýčkem
na vahách konfliktu a přitěžovat jednomu nebo druhému podle
toho, na kterou stranu se přikloní. Může se stát
jejich samolibým soudcem, může se stát povolným nástrojem, jímž
jeden z rodičů trápí toho druhého. To je neblahá možnost. Ale
máte i jinou, velmi cennou. Může převzít velmi pozitivní úlohu
prostředníka, který pomáhá odstraňovat nepřátelství a zlost
jednoho na druhého, který informuje jednoho i druhého
nezaujatě, pravdivě, který sám nezraňuje a snaží se urazit
hrot jejich vzájemného zraňování.
Ptáte
se na odpuštění. Určitě pro ně čas přijde. Ale
nepospíchejte s ním. On musí projít čas hněvu a smutku. Je
odpuštění, které řeší vztah mezi dvěma stranami, a o to
se rodiče také nějakým způsobem musejí zasloužit (přinejmenším
o ně stát). A pak je odpuštění, kterým to budete řešit Vy
sama v sobě a pro sebe. Pro to lidská duše potřebuje, aby
se napřed mohla zlobit a tesknit. Až potom bude léčivé
odpuštění. Ale ten čas nějak poznáte sama, uvidíte.
A ještě
něco. Asi jste dosud žili v rodině hezky. Pak vězte, že to
hnízdo, tu hlubinu bezpečnosti si nesete v sobě. A jestli
se Vašim rodičům podaří rozejít kultivovaně a uspořádat
život šetrně, pak i to hnízdo, s dírami a trhlinami,
budete cítit i vedle sebe.
Kniha
Polní výzkum ukrajinského sexu
Věra Nečasová
Útlá
knížka s provokativním názvem
(není těžké si domyslet, že byl zvolen s cílem knihu
co nejlépe prodat) poprvé vyšla v roce 1996 na Ukrajině
a vzbudila zde obrovský ohlas. Její autorka se záhy stala
nejpopulárnější současnou ukrajinskou spisovatelkou. Česky vyšla roku
2001 v překladu Rity Kindlerové jako první překlad díla současné
ukrajinské literatury po dvanácti letech.
Do značné
míry autobiografická próza Oksany Zabužko působí jako spontánně
napsaná zpověď, vzniklá z naléhavé potřeby „vypsat se“
z čerstvých bolestných prožitků. Vzpomínky na dávnou
i nedávnou minulost přecházejí ve filozofující esej,
prozaický text občas prokládá báseň. Napoprvé není snadné
se čtenářsky orientovat v neustále se střídajících
časových rovinách, v asociativních přechodech od jednoho
tématu k druhému. Ani faulknerovských závorek ohraničujících
celé odstavce nás autorka neušetří. Mění se i gramatické
osoby vyprávění – stále však odkazují k stejné bezejmenné
hrdince – ukrajinské básnířce toho času pobývající v USA.
Výchozím
bodem jejího neuspořádaného vyprávění je nedávné ztroskotání
bouřlivého (mad love) vztahu s ukrajinským malířem Mykolou.
Stáváme se svědky jeho počátku i nezadržitelného spění
ke katastrofě. To je však jen jedna tematická vrstva textu.
Velmi otevřeně podaný intimní příběh je neoddělitelně spjat
s básnířčiným UKRAJINSTVÍM („…v životě sledované to
byl první ukrajinský chlap“) – a právě těžký osud
ukrajinské kultury a jazyka a (oprávněné) obavy o jeho
budoucnost tvoří další tematický okruh prózy. Vypravěččina ukrajinská
identita, její vědomí rodu, zděděné „historické trápení“,
vlastní těžké dětství pod dohledem KGB, otec, který prošel GULAGem, –
to vše se za jejího pobytu v USA střetává s americkou
realitou „země s kodexem vynuceného štěstí“
s neznalostí a nepochopením, ba přímo s nemožností být
pochopena: „vy neznáte závislost na neochvějném,
metafyzickém zlu, kdy na vás vůbec nezáleží – když
vyrůstáš v bytě, který je permanentně odposloucháván…“
V textu-zpovědi
je tedy (mimo jiné!) obsažen jak popis sexuálního života jedné
ukrajinské básnířky, tak vyznání jejího vztahu k rodné zemi
a jejímu jazyku – vyznání nesentimentální, hořké
a bolestné – všemu navzdory („nemáš na vybranou…
pro to, co je v tobě zakleté – věrna mrtvým, všem těm,
kteří klidně mohli psát – rusky, polsky, někteří i německy
– a žít úplně jiný život, místo aby se vrhali jak
dříví do uhasínajícího ohně ukrajinštiny…“), ale
i úvahy o smyslu umělecké tvorby vůbec a o odpovědnosti
člověka za vlastní život.
Oksana
Zabužko dosáhla svým dílkem takové obliby nejspíš proto, že se v něm
dotkla řady ve své zemi dosud tabuizovaných témat. Odvážila
se nahlas vyslovit pocity své generace ukrajinských intelektuálů
a umělců – ovšem těch „praktikujících“
Ukrajinců, řečeno slovy jedné mé známé. Nejobecnější téma – co
znamená být ženou – se prolíná s tím, co znamená být
ženou na Ukrajině, a navíc básnířkou, která CHCE psát
ukrajinsky na konci 20. století – a k tomu
se ještě ocitne v USA.
Doporučuji
všem starším 18 let, kteří by chtěli aspoň trochu porozumět národu
nám zeměpisně blízkému, a přitom stále tak málo známému
(Ukrajinci nejsou jen stavební dělníci!).
Zabužko,
Oksana: Polní výzkum ukrajinského sexu. Přeložila Rita Kindlerová.
Praha, One Woman Press 2001.
Ručně a stručně
Barevný linorit
Alena Popelová
Linoryt
má jednu velkou výhodu. Můžete pomocí něho vytvářet mnoho exemplářů
stejných obrázků, stejně jako pomocí dalších rytů a vůbec všeho,
na co se dá nanést barva a obtisknout (vystříhaný
papír, listy stromů, krajka, ruce, nohy, bramborová tiskátka).
Lino
– správně PVC – můžete koupit, moderní typy však mají
na povrchu jakousi tužší a odolnější vrstvu a pracuje
se s nimi špatně. Nejlepší je získat materiál starší,
použitý a zasloužit se o jeho recyklaci. Rydla se dají
sehnat ve výtvarných potřebách. Při rytí si určitě chraňte ruku,
kterou neryjete, pracovní rukavicí, nejlépe koženou. Obrázek si
můžete načrtnout přímo na PVC fixou, nápisy musí být
pochopitelně zrcadlově obráceně.
Druhá
fáze spočívá v práci s barvou. Výtvarné obchody opět
nabízejí speciální barvy a válečky. Barva se válečkem
rovnoměrně rozprostře na sklo, na ni se přitiskne
linoryt, který se i s barvou sloupne a obtiskne
na čtvrtku. Dá se také improvizovat s temperou
a houbičkou na nádobí a nanášet barvu přímo.
Nezapomeňte se pracovně obléct a stoly schovat pod noviny.
Zaschlé obrázky se mohou dovybarvit pastelkami. Zajímavé jsou
tisky světlou barvou na tmavý papír nebo na látku.
Pokud
chcete linoryt vyzkoušet na mládeži (na setkání mládeže, ne
na vlastní kůži) věnujte jeden večer rytí a druhý tisku
a sežeňte co nejvíce rydel. Rytí zdar!
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|