Pomůcky: zpěvník, bible, papíry, fixy, nůžky, velký arch papíru Postup: 1. rozdělte se do 4 skupin, každá skupina si vezme jeden z následujících textů: Mk 14,22-26, Mt 26,26-29, Lk 22,15-20, 1K 11,23-26 2. odpovídejte na otázky: - znáte tuto verzi slov ustanovení? - co vás v textu zaráží, překvapuje? - je zde něco, čemu nerozumíte? - používá se tato verze ve vašem sboru při VP? - rozstříhejte text na jednotlivé věty, popř. úseky vět 4. spojte se všichni dohromady, přečtěte si vzájemně texty, srovnejte je a sdělte si výsledky svého dosavadního rozhovoru ve skupině - který text se u vás používá při bohoslužbách? - který z textů je vám nejbližší a proč? 5. smíchejte rozstříhané věty dohromady a pokuste se společně sestavit ideální či pro vás nejpřijatelnější podobu slov ustanovení - které věty vypadly a proč jste je vynechali? (nesrozumitelné, nicneříkající, vycpávka…) - proč jste použili právě tyto věty? (srozumitelné, od každého trochu, maximální/minimální možný rozsah…) 6. pokuste se vzájemně odpovědět na následující otázky k textům: - co by pro konkrétní praxi znamenalo „kdykoli budete píti“ (1K 11,25)? - jak rozumíte spojení „na mou památku“? (oslava něčeho minulého, připomínka dávných událostí, slavení aktuálního dění…) - kdo je zde hostitelem? A kdo je hostitelem při našem slavení VP? Je to totéž? - co se to vlastně konzumuje? Je to chleba a víno nebo ještě něco jiného? - dokázali byste si představit jiné potraviny? - „prolévá se za mnohé“ (Mk 14,24) – kolik lidí to je a kteří? (jsou mnozí všichni, nebo naopak jen někteří? je někdo, pro koho Kristova krev prolita nebyla? Musí k tomu člověk splnit nějaké podmínky, jako např. uvěřit atd.?) - kdo je zván? pro koho je večeře určena? (jen pro učedníky nebo také i pro nás? Jen pro věřící nebo i pro pohany?) - jaké nádobí je potřeba? - existuje nějaké správné pořadí chleba-víno X víno-chleba? - kolik si člověk smí/má vzít/upít? - co je nová smlouva a co smlouva stará? - proč se má tento hod opakovat? - jak dlouho se má opakovat? - říká nějaký text, kolikrát do roka by se VP měla slavit? - vyplývá z textů jasně, jakým způsobem by se VP měla slavit? (vysluhuje pouze farář, podává ostatním; miska s chlebem a víno kolují mezi přítomnými; jednotliví lidé si vysluhují navzájem…) 7. sesedněte se okolo velkého papíru, doprostřed napište „Večeře Páně“ či nakreslete chléb a víno. Na papír napište své nápady: - čím je VP pro vás? (radost, povinnost, vážná chvíle, trapná chvíle, prázdný rituál, nevyhnutelnost, nutnost…) 8. požádejte svého faráře, aby vám příště odpověděl na všechny nejasnosti a nezodpovězené otázky; ať vám dá nahlédnout do kuchyně své přípravy VP. Navrhněte mu, že příští VP ve sboru připravíte společně (liturige, modlitba před i po VP, čtení, písně) – nenechte se odbýt a naléhejte na nové prvky, alternativní texty atd. Zakončení: Svítá 135 Modlitba: Pane Bože, ty nám dáváš často víc, než jsme schopni na první pohled pochopit. Děkujeme ti za to. Děkujeme, že nejsme odkázáni sami na sebe, ale můžeme čekat štědrá překvapení z tvé ruky. Jako tvoje děti k tobě společně voláme: Modlitba Páně |
|